ویتامین E با بدن شما چه میکند ازمایش خون برای تشخیص کمبود ویتامین E آزمایش خون برای کمبود ویتامین E علائم کمبود ویتامین ای در زنان

ویتامین E با بدن شما چه میکند

 

آزمایش ویتامین E را چه زمانی انجام بدیم

ویتامین E چیه ؟

ویتامین E نوعی ویتامن محلول در چربی است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که ضد سرطان است. این ویتامین باعث افزایش سطح ایمنی بدن می شود و می تواند باعث جلوگیری از بسیاری از بیماریها از جمله آلزایمر و بیماریهای چشمی و کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت می شود. این ویتامین در سال ۱۹۲۰ میلادی با تحقیقی که روی موش ها انجام گرفت مشخص شد به عنوان ویتامینی مهم در جلوگیری از سقط جنین است. همچنین با قرار دادن موشها در رژیم غذایی خاص و ضعیف مشاهده شد که اختلال در تولید مثل حیوان به وجود آمد. در این مبحث می خواهیم بدانیم آیا کمبود ویتامین E دربدن چه تظاهراتی دارد و از چه علائمی بدانیم با کمبود ویتامین E مواجه هستیم و برای درمان آن

 

باید چه اقداماتی برای کمبود ویتامین E انجام دهیم؟

ویتامین ها از فاکتورهای مهم در بدن انسان می باشند که نقش های بسیار زیادی را ایفا می کنند و برخی محلول در چربی و برخی محلول در آب هستند. همانطور که گفته شد ویتامین E محلول در چربی می باشد و آن را می توان از طریق مصرف غذاها و روغن هایی چون روغن ماهی به دست آورد. کمبود ویتامین ها اگر زیاد نباشند ممکن است علامتی نداشته باشند ولی اگر بیش از میزان خاصی باشند باعث بروز علائمی در بدن می شوند که می تواند خطرناک و غیرقابل جبران باشد.

 

نشانه های کمبود ویتامین E در بدن چیست ؟

• کمبود این ویتامین در پستانداران می تواند در موارد شدید باعث عقیم شدن آنان شود
• بروز بیماریهای عضلانی مثل دیستروفی
• کمبود این ویتامین باعث حساسیت گلبول های قرمز و همولیز آنها به سادگی می شود. در نتیجه همولیز آنها فرد دچار کم خونی و افزایش رتیکولوسیت های خونی می شود
• کمبود این ویتامین در زنان نیز می تواند باعث احساس سوزش و درد در ناحیه سینه شود.
• مشکلات انعقادی خون در موارد شدید که خون در این افراد دیر بند می آید
• ایجاد اختلالات عصبی

 

تشخیص کمبود ویتامین E

اگر هریک از موارد بالا را در خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. که شناسایی کمبود این ویتامین در بدن با یک آزمایش خون ساده قابل شناسایی است. البته بروز علائم خیلی دیر و طی چند سال صورت می گیرد.
برای درمان کمبود این ویتامین می توان از مکمل های غذایی مثل قرص استفاده کرد که البته مصرف بیش از حد آن نیز توصیه نمی شود و بهترین راه درمان مصرف غذاهای حاوی ویتامین E است. مثل مصرف روغنهای گیاهی، مصرف روزانه سبوس گندم، آفتابگردان ، بادام ، ذرت و زیتون و.. .همچنین مصرف لبنیات و تخم مرغ و ماهی می تواند به افزایش این ویتامین در بدن کمک کند.

 

علائم کمبود ویتامین E در بدن چیست ؟

ویتامین ای هشت فرم شیمیایی دارد که دکتر با گرفتن آزمایش خون و آگاهی نسبت به زیادبودن alpha-tocopherol متوجه کمبود ویتامین ای در بدن می‌شود. اندازه نرمال آن بین ۵٫۵ تا ۱۷ میلی‌گرم در لیتر است و اگر فرد بالغی کمتر از ۴ میلی‌گرم داشته باشد، پزشک برای وی دارو تجویز می‌کند.
اما علائم اصلی کمبود ویتامین «ای» در بدن به شرح زیر است:

ضعف عضلانی: وجود ویتامین ای برای سیستم عصب مرکزی ضروری است و به‌عنوان یکی از آنتی‌اکسیدان‌های اصلی بدن تعریف‌شده که کمبود آن باعث «استرس اکسیداتیو»، تولید اثر سمی و آسیب به ساختارهای درون‌سلولی می‌شود که درنهایت احساس ضعف در ماهیچه‌ها به انسان دست می‌دهد.

ناموزون راه رفتن: کمبود ویتامین ای باعث ایجاد نورون‌های خاصی به نام Purkinje شده و روند سیگنال رسانی به سیستم عصبی را مختل می‌کند.

خستگی و سوزن سوزن شدن بدن: آسیب دیدن فیبرهای عصبی مانع از انتقال سیگنال به‌درستی شده و عامل ایجاد نوروپاتی محیطی می‌شود.

کاهش وضوح دید: کمبود ویتامین ای باعث ضعیف شدن گیرنده‌های نور در شبکیه شده و سلول‌های چشم تضعیف می‌شوند. این پدیده می‌تواند منجر به از بین رفتن دید در درازمدت شود.
اختلال در سیستم ایمنی بدن: برخی تحقیقات نشان می‌دهد کمبود ویتامین ای می‌تواند مانع فعالیت سلول‌های ایمنی بدن شود که این امر در بزرگ‌سالان خطرآفرین می‌شود.

 

چطور مشکل کمبود ویتامینE را برطرف کنیم؟

قبل از هر کاری باید از پزشک خود مشاوره بگیرید، خوردن مکمل‌های شیمیایی و قرص‌ها ممکن است با ضررهای دیگری همراه باشد. پس بهترین راه حل برای دریافت ویتامین E استفاده از مواد غذایی طبیعی حاوی این ویتامین در رژیم غذایی‌مان است.

 

ویتامین E در چه مواد غذایی هست ؟

آجیل، بادام، تخمه آفتاب‌گردان، کره بادام زمینی
غلات
روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن آفتابگردان طبیعی
کیوی
تخم مرغ
سبزیجات

 

چه داروهایی ویتامین E داره؟ | آزمایشگاه آنلاین آزماتو

چه داروهایی ویتامین E داره؟

همان‌طور که گفتیم اگر چه مکمل‌ها یک راه ساده برای دریافت انواع ویتامین‌ها است اما باید در مورد دریافت ویتامین E از طریق مکمل‌ها احتیاط کنید. این نکته را بدانید که مکمل‌ها زیر نظر وزارت بهداشت تهیه نمی‌شوند و تشخیص آنکه واقعا تا چه میزان اثر گذاری مثبت دارند کار بسیار دشواری است. حتی اگر شما یک مکمل معتبر را تهیه کنید امکان آن وجود دارد که با بقیه داروهای که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد و شمارا دچار مشکل کند.

در ادامه می‌توانید فهرست برخی از داروهای که امکان دارد با مکمل‌های دچار تداخل شود را مشاهده می‌کنید:

ضد انعقاد

ضد انسداد

سیمواستاتین

نیاسین

داروهای شیمی درمانی

داروهای رادیوتراپی

 

اشکال مکمل های دارویی ویتامین E

اشکال دیگر مکمل‌ها این است که برای مثال شما مکملی را مصرف می‌کنید که یک نوع ویتامین E را شامل می‌شود اما بدن شما به نوع دیگری از ویتامین E نیاز دارد. از طرف دیگر مکمل‌ها – نه مولتی ویتامین‌ها- ممکن است میزانی بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن شما ویتامین E داشته باشند و مصرف یک دوره از آنها عوارض جانبی دیگری را در شما ایجاد کند.

 

بدن ما به چه میزان ویتامینE نیاز دارد؟

بزرگسالان و کودکان بالا ۱۴ سال به طور روزانه به ۱۵ میلی‌گرم ویتامین e نیاز دارند و کودکان کوچک‌تر از این سن نیز به دوز های کمتری نیازمند هستند:

۱تا ۳ سال: ۶ میلی‌گرم در روز

۴ تا ۸ سال: ۷ میلی‌گرم در روز

۹ تا ۱۳ ساله: ۱۱ میلی‌گرم در روز

زنانی که به کوک خود شیر می‌دهند نیز باید روزانه ۱۹ میلی‌گرم ویتامین e دریافت کنند.

ترکیب چند نوع غذا در روز به شما کمک می کند تا ویتامینe مورد نظر بدنتان را جذب کنید، برای مثال:

یک اونس تخمه آفتاب‌گردان به شما ۷٫۴ میلی‌گرم
دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی ۲٫۹ میلی‌گرم
نصف فنجان اسفناج حاوی ۱٫۹ میلی‌گرم

 

برای تامین ویتامین E چه کارهای باید انجام داد؟

اگر شما متوجه شدید که دارای علائم کمبود ویتامین e هستید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید، دکتر شما بهترین روش را برای برطرف کردن کمبود این ویتامین در نظر می‌گیرد. احتمالاً تغییرات برنامه غذایی به عنوان یک درمان اولیه آغاز می‌شود اما ممکن است دکتر شما تشخیص دهد که نیاز به یک مکمل با دوز بالا دارید . شما باید فقط مکمل‌های ویتامین e را زیر نظر دکتر مصرف کنید. روند درمان می‌تواند به بازگرداندن سطح ویتامین e بدن شما کمک کند اما اگر برای درمان اقدام نکنید، این علائم افزایش پیدا می‌کند و حتما زندگی شمارا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

در ادامه این مطالب را می خوانید:

ازمایش خون برای تشخیص کمبود ویتامین E

آزمایش خون برای کمبود ویتامین E

ویتامین E با بدن شما چه میکند

علائم کمبود ویتامین ای در زنان

 

ویتامین E با بدن شما چه میکند
(۳) رای، میانگین: ۴٫۳