نمونه گیری کودکان

می دانید که نمونه گیری مهم ترین قسمت در انجام آزمایش است و نمونه ی خوب با کیفیت جواب ارتباط بسیار مستقیمی دارد. خصوصا در نمونه گیری ادرار که در آن عفونت ادراری کودکان را بررسی می کنیم. خونگیری برای هر رنج سنی کمی متفاوت است. برای مثال کودکان از خونگیری فراری اند که پدر و مادر ها در این ترس نقش بسیار پرنگی دارند. به طور مثال ما فرزندانمان را از آمپول می ترسانیم که این امر تاثیر منفی بسیار زیادی دارد.

خونگیری از کودکان کمی برای آنها ترسناک است و برای انجام آن اغلب کودکان میترسند. اما این امری طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد. تنها کافی است که نحوه ی آمادگی کودکان برای خونگیری را یاد بگیرید و با اطلاعات کامل در این مورد کودکتان را برای یک خونگیری موفق و بی دردسر آماده کنید.

چگونه کودکمان را برای خونگیری آماده کنیم؟

این سوالی است که اغلب پدر و مادر ها دارند و نمی دانند که چگونه خونگیری کودکشان را بدون هیچ مشکلی انجام دهند. برای اینکه بتوانید به راحتی خونگیری کودکان را انجام دهید باید نکات زیر را رعایت کنید:

نمونه گیری کودکان

نشان دادن حقیقت ماجرا به کودک

اولین و بهترین کار این است که به کودک خود توضیح دهید که این آزمایش به چه صورت است و توسط چه کسی انجام می شود. بهتر است به جای گفتن “هیچ دردی ندارد” او را برای یک درد بسیار کم آماده کنید و از او بخواهید که با کمی همکاری کمک کند تا آزمایش به خوبی انجام شود.

زمان مناسب را انتخاب کنید

بهتر است که آزمایش را برای وقتی بگذارید که کودک خسته و گرسنه نباشد و زمانی آزمایش را انجام دهید که کودک حالش خوب باشد. با اطلاع از مدت زمان مورد نیاز برای ناشتایی ضعف کودک را کنترل کنید تا مشکلی پیش نیاید.

تمرین

تمرین قبل از آزمایش نیز به کودک کمک زیادی خواهد کرد. می توانید قبل از مراجعه به آزمایشگاه با او تمرینی داشته باشید تا نحوه ی تکان دادن دستش را متوجه شوید. همچنین از او بخواهید که ۳ ثانیه صبر کند و بعد نفسش را خالی کند. این کار علاوه بر آرامش گرفتن کودک باعث می شود که رگش پرخون شود.

پرت کردن حواس کودک

بهتر است که در زمان خونگیری با یک اسباب بازی یا کتاب و یا هر چیزی دیگری که به آن علاقه دارد حواس کودکانتان را پرت کنید تا خونگیری راحت تر انجام شود.

اتاق نمونه گیری اطفال

اتاق نمونه گیری در کودکان باید جدا باشد. متاسفانه در کشور ما اکثر آزمایشگاه ها به خاطر محدودیت فضا، این اتاق را ندارند. رنگ اتاق باید رنگ گرم و شاد داشته باشد مثل نارنجی، زرد، یاسی و بنفش و از رنگی همچون قرمز به خاطر ایجاد هیجان زیاد حدالمقدور باید پرهیز کرد. استفاده از عروسک ها، بادکنک، برچسب های رنگی، شخصیت های کارتونی و … در ارتباط کودک با اتاق خونگیری بسیار کمک کننده است.

وظایف نمونه گیر

در مقابل نمونه گیر نیز وظایفی دارد که باید قبل از خونگیری به آنها توجه کند.

ابتدا لازم است فرد نمونه گیر با برخوردی بسیار خوب از نظر روانی بیمار را مدیریت کند به نحوی که سطح استرس آن به حداقل برسد. با این کار هم نمونه، نمونه ی خوبی خواهد بود و هم استرس هایی چون غش کردن بیمار (فینت) به حداقل می رسد. لازم به ذکر است برای خون گیری در اطفال با ارتباط روانی بین پدر و مادر و همچنین خونگیر مدیریت گریه کردن کودک را به بهترین نحو انجام دهیم.

جالب است بدانید از نظر آزمایشگاهی نوزاد یا کودکی که در هنگام نمونه دادن خصوصا خونگیری گریه می کند سرحال بوده و نگران غش کردن آن نباید شد.

فرد نمونه گیر باید مشخصات کامل بیمار را با فرم بیمار مطابقت دهد و با مشخصات روی لوله آزمایش چک شود. نمونه گیری باید با دقت لازم انجام شود و بعد از نمونه گیری نیز نیاز است که خون به خوبی نگهداری شود.

نمونه گیری کودکان
(۱) رای، میانگین: ۱