آزمایش CBC نرمال رنج بارداری | آزمایشگاه آنلاین : آزماتو

 

 

دانستنی های آزمایش cbc و نرمال رنج های آن در آزمایش بارداری

 

آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول های خونی، یک آزمایش بسیار کاربردی و رایج است که اطلاعات مهمی را به پزشک می دهد. در این مطلب قصد داریم ضمن مشخص نمودن رنج نرمال هر یک از سلول های خونی، به تفسیر آزمایش نیز بپردازیم. البته ذکر این نکته ضروری است که تفسیر جواب آزمایش حتما بایستی توسط پزشک معالج انجام شود زیرا هدف پزشک برای انجام آزمایش، طیف بسیار گسترده ای است و با توجه به شرایط بیمار را درخواست می شود و ذکر تمامی تفاسیر در اینجا نمی گنجد و در این مطلب فقط کلیات و تفاسیر اولیه و کلی را بیان می کنیم.

 

 

آزمایش cbc در بارداری

پزشک معمولاً در اولین جلسۀ معاینات دوران بارداری برای شما یک آزمایش خون کامل درخواست خواهد داد. برای انجام این آزمایش خون، آزمایشگاه معمولاً نمونۀ کوچکی از خون شما را از سیاهرگ ساعد می‌گیرد و سپس نمونه خون برای تجزیه و تحلیل ارسال خواهد شد. از آنجا که پزشک آزمایش قند خون ناشتا را برای شما تجویز کرده است، باید ناشتا برای انجام آزمایش خون مراجعه کنید، اگرچه بهتر است برای اطمینان از پزشک خود سؤال کنید. درصورتی‌که باید به صورت ناشتا برای آزمایش خون مراجعه کنید، لازم است حداقل هشت ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورده باشید. در برخی از آزمایش‌های خون که جهت اندازه‌گیری قند خون انجام می‌شود، ممکن است نیاز باشد که شما محلولی حاوی میزان مشخصی گلوکز را بنوشید و مجدداً طی چند ساعت آتی از شما نمونه خون گرفته خواهد شد. در این شرایط زمان بیشتری را باید در آزمایشگاه باقی بمانید و تعداد دفعات بیشتری از شما خون گرفته خواهد شد. اگرچه ممکن است دادن نمونه خون کمی ناخوشایند باشد، اما این آزمایش هیچ خطری برای مادر و جنین در حال رشد ندارد و جواب آن می‌تواند به پزشک برای تشخیص زودهنگام و پیشگیری از سایر عوارض احتمالی کمک کند.

 

 

نکته ی مهم در مورد رنج نرمال

آزمایش cbc

آزمایش CBC امروزه به وسیله ی دستگاه های پیشرفته ای که Full Diff هستند انجام می شود اما در گذشته با استفاده از لام نئوبار و کانتر دستی این عمل انجام می شد اما هنوز هم در بسیار از آزمایشگاه ها، علاوه بر دیف اتوماتیک، یک لام خونی از نمونه بیمار تهیه می کنند و جهت مشاهده ی اشکال دیگر سلول های خونی غیر معمول که دستگاه توانایی تشخیص آن را ندارد استفاده می کنند. که در این مطلب هر دو رنج نرمال بر اساس رفرنس نوشته شده است.

در مورد رنج نرمال نیز باید به این نکته توجه شود که در امور آزمایشگاهی، هیچ گاه عدد دقیقی برای یک آزمایش نمی توان در همه جا در نظر گرفت، و اعداد و ارقام آزمایش تحت تاثیر شرایط فرد، ژنتیک، نژاد، محیط، آب و هوا، تغذیه و… قرار دارد. مثلا در آزمایش CBC ممکن است تعداد یاخته های سرخ یک فرد که در منطقه مرتفع زندگی می کند با تعداد شخصی که محیط کم ارتفاع زندگی می کند، بالاتر باشد و یا فردی که دارو یا سیگار مصرف می کند با فرد دیگر و یا فرد سفید پوست با فرد سیاه پوست و حتی افراد یک شهر، با شهر دیگر و کشور های دیگر متفاوت است. و اختلاف در اعداد و ارقام آزمایش به معنی خارج شدن از رنج نرمال نخواهد بود. و به همین دلیل در هر شهری یا منطقه ای، رنج نرمال توسط آزمایشگاه مرجع با توجه به رنج افراد سالم مورد آزمایش تعیین می شود. و در جواب آزمایش در صورتی که خارج از رنج نرمال باشد، به صورت خودکار Bold و در صورت Rechek با علامت * مشخص می شود.

آزمایش خون cbc با شمارش و تعیین تعداد، نوع و شکل سلول های خونی، اختلالاتی نظیر کم خونی و عفونت تشخیص داده می شود. این آزمایش یکی از شایع ترین و پرکاربردترین تست های آزمایشگاه تشخیص پزشکی می باشد.

 

آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول های خونی، یک آزمایش بسیار کاربردی و رایج است که اطلاعات مهمی را به پزشک می دهد.
تغییراتی که در اندازه یا تعداد سلول های خونی به وجود می آید می تواند نشانه ای از نوعی بیماری باشد .شمارش کامل خون (CBC) درواقع آزمایش خون است که برای ارزیابی سلامت کلی شما و تشخیص طیف وسیعی از اختلالات، از جمله کم خونی، عفونت و لوسمی، مورد استفاده قرار می گیرد

 

چه زمانی CBC لازم است ؟

پزشک شما ممکن است یک CBC را به عنوان بخشی از یک معاینه منظم سفارش دهد یا اگر علائم غیر قابل توضیح مانند خونریزی یا کبودی داشته باشید.

CBC می تواند به پزشک شما کمک کند تا موارد زیر را دنبال کنید.

 

سلامت کلی خود را ارزیابی کنید.

بسیاری از پزشکان یک CBC را سفارش می دهند تا بتوانند دیدگاه پایه ای از سلامتی شما داشته باشند.

CBC همچنین به پزشک شما برای هرگونه مشکل سلامتی کمک می کند.

مشکل سلامتی را تشخیص دهید.

پزشک شما ممکن است CBC را سفارش دهد اگر علائم غیر قابل توضیح مانند :

ضعف
خستگی
تب
قرمزی
تورم
کبودی یا خونریزی داشته باشید.

 

 

آماده شدن برای CBC

پوشیدن یک پیراهن آستین کوتاه یا لباسی که به راحتی بتوانید آستینش را بالا بزنید .
شما معمولا می توانید غذا و نوشیدنی قبل از CBC بخورید.
با این حال، ممکن است پزشک شما به مدت زمان خاصی قبل از آزمایش سریعا به شما نیاز داشته باشد.اگر نمونه خون برای آزمایش های اضافی مورد استفاده قرار گیرد. پزشک شما دستورالعمل های خاصی را به شما ارائه می دهد.

 

چه اتفاقی در طول یک CBC رخ می دهد؟

در طی یک CBC یک تکنسین آزمایشگاه خون را از یک ورید خون، معمولا از داخل آرنج خود یا از پشت دست خود می گیرد. آزمون فقط چند دقیقه طول خواهد کشید.

 

نمونه گیری

• پاک کردن پوست خود را با ضد عفونی پاک کنید
• باند کششی یا تورنیکه در اطراف بازوهای خود قرار می دهد تا به خونریزی ورید کمک کند.
• یک سوزن را در داخل قرار داده و یک نمونه خون را در یک یا چند فنجان جمع آوری می کند.
• آن قسمت را با یک باند پوشش می دهد تا از خونریزی متوقف شود.
• نمونه را برچسب گذاری می کند و آن را برای تجزیه و تحلیل ارسال می کند.
یک آزمایش خون می تواند کمی ناراحت کننده باشد. هنگامی که سوزن پوست شما را سوراخ می کند، ممکن است احساس خارش یا احساس خفگی احساس کنید.

 

بعضی از مردم نیز احساس خونریزی یا سرگیجه می کنند وقتی که خون را می بینند.پس از آن، ممکن است کبودی جزئی داشته باشید، اما ظرف چند روز برطرف می شود.بیشتر نتایج CBC در عرض چند ساعت تا یک روز پس از آزمایش در دسترس هستند.

 

سلول های خونی دارای سه نوع می باشند:

۱٫ آزمایش خون cbc
سلول های سفید خون ( لکوسیت )
گلبول های سفید خون WBC در سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می کنند. این سلول های خونی در برابر بیماری های عفونی از خود واکنش نشان می دهند.
تغییر در تعداد گلبول های سفید یکی از نشانه های تشخیص عفونت در بدن می باشد . کلمه ای که در مقابل آزمایش cbc نوشته شده diff می باشد که نشان دهنده شمارش گلبول های سفید می باشد .
برای شمارش این سلول ها از دو روش استفاده می شود:

• شمارش کلی سلول های گلبول سفید خون

• شمارش تک به تک سلول های خون
آزمایش خون WBC
زمانی که تعداد WBC کمتر از ۲۵۰۰ و بیشتر از ۳۰۰۰۰ باشد خطرناک بوده و نشان دهنده بیماری مهلک می باشد .

 

۲٫ سلول های قرمز خون ( اریتروسیت )
ماده ای به نام هموگلوبین در خون وجود دارد که باعث قرمزی رنگ آن می شود که مهم ترین قسمت خون می باشد.
هموگلوبین موجود در خون یا RBC به عمل تنفسی از طریق حمل دی اکسید کربن و اکسیژن کمک می کند. میزان این ماده در خون باید به طور نرمال باشد افزایش یا کاهش مقدار آن باعث بروز بیماری و اختلالاتی در بدن می شود .

 

عوامل کاهش RBC در خون

• کمبود آهن

• کمبود ویتامین B12

• خونریزی

• مصرف برخی داروهایی مانند کلرامفنیکل

• مشکلات ژنتیکی مانند گلبول قرمز داسی شکل

• سوء تغذیه

 

عوامل افزایش RBC در خون

• انواع بیماری های ریوی

• برخی از ورزشکاران

• شرایط زندگی در ارتفاعات کوهستانی

 

۳٫ پلاکت ها ( ترومبوسیت )‏
خون از اجزای بسیار کوچکی به نام پلاکت ها تشکیل شده اند که دارای آنزیم هایی هستند که در قطع خونریزی نقش مهمی دارد .
میزان این اجزا در خون مهم می باشد در صورتی که تعداد پلاکت خون زیاد باشد باعث ایجاد لخته در خون شده که در نهایت باعث سکته می شود. کم شدن میزان این ماده در خون نیز باعث عدم قطع خونریزی می شود.

 

با انجام آزمایش کامل خون چندین مولفه و ویژگی های خون شما ارزیابی می شود که عبارتست از :

• سلول های قرمز خون که اکسیژن را حمل می کنند

• سلولهای سفید خون که با عفونت مبارزه می کنند

• هموگلوبین، پروتئین حمل اکسیژن در گلبول های قرمز

• هماتوکریت، نسبت گلبول قرمز به مولکول مایع یا پلاسما، در خون شما

• پلاکت هایی که به لخته شدن خون کمک می کنند

• بررسی کم خونی یا لوسمی

• نگاهی کلی به وضعیت خون

• در صورت داشتن علائمی چون ضعف ، تب ، کبودی ،احساس خستگی

 

چگونه CBC انجام می شود؟

آزمایش CBC بسیار ساده است و تنها چند دقیقه طول می کشد. یک پرستار یا آزمایشگاه یک نمونه از خون را با قرار دادن یک سوزن در بازو آن را انجام می دهد .

 

 

چه چیزی اندازه گیری می شود؟

گلبولهای سفید (WBCs). این کمک به مبارزه با عفونت ها است. اگر سطح بالایی از WBC دارید، به پزشک خود می گوید که التهاب یا عفونت در جایی در بدن شما وجود دارد. اگر کم است، شما می توانید در معرض خطر عفونت باشید.

RBC (تعداد گلبولهای قرمز). این تعداد گلبول های قرمز شما است. این ها مهم هستند زیرا اکسیژن را از طریق بدن شما حمل می کنند. آنها همچنین به فیلتر کردن دی اکسید کربن کمک می کنند.اگر تعداد RBC شما کم است، ممکن است کم خونی یا وضعیت دیگری داشته باشید. (اگر شما کم خون دارید، خون شما دارای گلبول های قرمز کمتری نسبت به حالت طبیعی است.)محدوده طبیعی مردان ۵ تا ۶ میلیون سلول / میلی لیتر می باشد. برای زنان آن ۴ تا ۵ میلیون سلول / میلی لیتر است.Hb یا Hbg (هموگلوبین). این پروتئین در خون شما است که اکسیژن را نگه می دارد. محدوده نرمال برای مردان ۱۴ تا ۱۷ گرم در دسی لیتر است (gm / dL)؛ برای زنان آن ۱۲ تا ۱۵ گرم در دسی لیتر است.Hct (هماتوکریت). چه مقدار خون شما دارای گلبول های قرمز است. نمره کم در مقیاس محدوده ممکن است نشانه ای باشد که شما آهن کمتری دارید، معدنی که باعث تولید گلبول های قرمز می شود.نمره بالا می تواند به این معنی باشد که شما دچار خشکی یا شرایط دیگری هستید. محدوده طبیعی مردان بین ۴۱ تا ۵۰ درصد است. برای زنان دامنه بین ۳۶ تا ۴۴ درصد است.MCV (حجم متوسط حجمی). این اندازه متوسط گلبول های قرمز شما است. اگر آنها بزرگتر از حد طبیعی باشند، امتیاز MCV شما بالا می رود. این می تواند سطح ویتامین B12 و یا فولات کم را نشان دهد.اگر گلبول های قرمز شما کوچکتر باشد، می توانید یک نوع کم خونی داشته باشید. نمره MCV طبق استاندارد ۸۰ تا ۹۵ است.

نکته مهم در مورد تفاسیر

در تفسیر جواب آزمایش باید مقادیر آزمایش با یکدیگر مقایسه شود شود و بین کارکتر های جواب آزمایش ارتباط و پیوستگی وجود دارد. که ما در این متن شایع ترین و معمول ترین تفسیر را بیان میکنیم.

 

 

CBC Normal Ranges

WBC(K/MCL)

AGE

MALE

FEMALE

> 21 years

۴٫۵ – ۱۱٫۰

۴٫۵ – ۱۱٫۰

۱۶ – ۲۰ years

۴٫۵ – ۱۳٫۰

۴٫۵ – ۱۳٫۰

۸ – ۱۵ years

۴٫۵ – ۱۳٫۵

۴٫۵ – ۱۳٫۵

۶ – ۷ years

۵٫۰ – ۱۴٫۵

۵٫۰ – ۱۴٫۵

۴ – ۵ years

۵٫۵ – ۱۵٫۵

۵٫۵ – ۱۵٫۵

۲ months – 3 years

۶٫۰ – ۱۷٫۵

۶٫۰ – ۱۷٫۵

۲ days – 1 month

۵٫۰ – ۲۱٫۰

۵٫۰ – ۲۱٫۰

۰ – ۱ day

۹٫۰ – ۳۴٫۰

۹٫۰ – ۳۴٫۰

تفسیر

افزایش تعداد گلبول های سفید خون همچنین می تواند علامت بیماری های متعددی از جمله لوسمی و لنفوم باشد. از طرفی کاهش تعداد گلبول های سفید نیز در شرایط بالینی متعددی از جمله مصرف برخی داروهای خاص و برخی اختلالات بالینی اتفاق خواهد افتاد

 

 

 

RBC (M/MCL)

AGE

MALE

FEMALE

> 65 years

۳٫۸ – ۵٫۸

۳٫۸ – ۵٫۲

۴۵ – ۶۴ years

۴٫۲ – ۵٫۶

۳٫۸ – ۵٫۳

۱۸ – ۴۴ years

۴٫۳ – ۵٫۷

۳٫۸ – ۵٫۱

۱۲ – ۱۷ years

۴٫۱ – ۵٫۲

۳٫۸ – ۵٫۰

۱ – ۱۱ years

۳٫۸ – ۴٫۸

۳٫۸ – ۴٫۸

۶ – ۱۱ months

۳٫۹ – ۵٫۵

۳٫۹ – ۵٫۵

۱ – ۵ months

۳٫۳ – ۵٫۳

۳٫۳ – ۵٫۳

۷ – ۳۰ days

۴٫۰ – ۵٫۶

۴٫۰ – ۵٫۶

۰ – ۶ days

۴٫۴ – ۵٫۸

۴٫۴ – ۵٫۸

تفسیر

بررسی میزان RBC تعداد این سلول ها را در واحدی کوچک از خون اندازه گیری می کند. این تست تنها تعداد گلبول های قرمز را به ما نشان می دهد و برای تشخیص بیماری های مختلف کافی نیست

 

 

 

NUCLEATED RED BLOOD CELL (NRBC) (K/MCL)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰ – ۰٫۰۱۲

 

 

 

PLATELETS K/MCL

AGE

MALE

FEMALE

All ages

۱۵۰ – ۴۴۰

۱۵۰ – ۴۴۰

تفسیر

پلاکت ها کوچکترین سلول های خونی هستند که نقش مهمی در انعقاد خون دارند. کمتر و بیشتر بودن تعداد پلاکت ها می تواند خطرناک باشد و این اتفاقی است که در برخی بیماری ها رخ می دهد

 

 

 

MPV (MEAN PLATELET VOLUME) FL

AGE

MALE

FEMALE

All ages

۹٫۴ – ۱۲٫۳

۹٫۴ – ۱۲٫۴

تفسیر

افزایش: بیماری میلوفیبروز – بالا بودن به این معنی است که پلاکت بزرگ است و خطر حملات قلبی افزایش پیدا می کند

کاهش: سرطان سینه – بیماری هوچکین  پایین بودن به این معنی است که پلاکت کوچک است و در این شرایط فرد مستعد خونریزی خواهد بود

 

 

 

HEMOGLOBIN (G/DL)

AGE

MALE

FEMALE

> 65 years

۱۲٫۶ – ۱۷٫۴

۱۱٫۷ – ۱۶٫۱

۴ ۵ – ۶۴ years

۱۳٫۱ – ۱۷٫۲

۱۱٫۷ – ۱۶٫۰

۱۸ – ۴۴ years

۱۳٫۲ – ۱۷٫۳

۱۱٫۷ – ۱۵٫۵

۱۲ – ۱۷ years

۱۱٫۷ – ۱۶٫۶

۱۱٫۵ – ۱۵٫۳

۹ – ۱۱ years

۱۲٫۰ – ۱۵٫۰

۱۲٫۰ – ۱۵٫۰

۶ months – 8 years

۱۱٫۲ – ۱۴٫۱

۱۱٫۲ – ۱۴٫۱

۴ – ۵ months

۱۰٫۳ – ۱۴٫۱

۱۰٫۳ – ۱۴٫۱

۲ – ۳ months

۹٫۴ – ۱۳٫۰

۹٫۴ – ۱۳٫۰

۱ month

۱۰٫۷ – ۱۷٫۱

۱۰٫۷ – ۱۷٫۱

۱۴ – ۳۰ days

۱۳٫۴ – ۱۹٫۸

۱۳٫۴ – ۱۹٫۸

۰ – ۱۳ days

۱۳٫۵ – ۲۰٫۵

۱۳٫۵ – ۲۰٫۵

تفسیر

تمام گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین اند و این همان چیزی است که به آنها رنگ قرمز می دهد. مهم تر آنکه هموگلوبین مسئولیت حمل اکسیژن در خون را بر عهده دارد و اکسیژن را از هوای تنفسی در ریه ها گرفته و به تمام سلول های بدن تحویل می دهد. سپس به سمت ریه ها بازگشته و دی اکسید کربن سلول ها را به آنها می سپارد و باز هم اکسیژن تحویل می گیرد. سطح هموگلوبین در بدن یک فرد سالم در سن و جنس مختلف متفاوت است و سطح پایین آن، مهم ترین علامت کم خونی خواهد بود

 

 

 

 

HEMATOCRIT (%)

AGE

MALE

FEMALE

> 65 years

۳۷ – ۵۱

۳۵ – ۴۷

۴۵ – ۶۴ years

۳۹ – ۵۰

۳۵ – ۴۷

۱۸ – ۴۴ years

۳۹ – ۴۹

۳۵ – ۴۵

۱۲ – ۱۷ years

۳۵ – ۴۵

۳۴ – ۴۴

۹ – ۱۱ years

۳۴ – ۴۳

۳۴ – ۴۳

۶ months – 8 years

۳۱ – ۴۱

۳۱ – ۴۱

۴ – ۵ months

۳۲ – ۴۴

۳۲ – ۴۴

۲ – ۳ months

۲۸ – ۴۲

۲۸ – ۴۲

۱ month

۳۳ – ۵۵

۳۳ – ۵۵

۱۴ – ۳۰ days

۴۱ – ۶۵

۴۱ – ۶۵

۰ – ۱۳ days

۴۱ – ۷۳

۴۱ – ۷۳

تفسیر

هماتوکریت شاخصی است که تعیین می کند چند درصد از کل حجم خون را گلبول های قرمز تشکیل داده اند. این عدد معمولا سه برابر عدد به دست آمده از هموگلوبین خواهد بود. هماتوکریت شاخص بسیار قوی برای بررسی وضعیت کم خونی می باشد و طبیعتا هرچه کمتر باشد، به معنی کمتر بودن تعداد گلبول های قرمز و شدت کم خونی است

 

 

 

MCV (FL)

AGE

MALE

FEMALE

> 65 years

۸۰ – ۱۰۰

۸۰ – ۱۰۰

۴۵ – ۶۴ years

۸۰ – ۱۰۰

۸۰ – ۱۰۰

۱۸ – ۴۴ years

۸۰ – ۹۹

۸۱ – ۱۰۰

۱۲ – ۱۷ years

۷۷ – ۹۵

۷۳ – ۹۸

۹ – ۱۱ years

۷۵ – ۸۷

۷۵ – ۸۷

۶ month s -8 years

۶۸ – ۸۵

۶۸ – ۸۵

۴ – ۵ months

۷۶ – ۹۷

۷۶ – ۹۷

۲ – ۳ months

۸۴ – ۱۰۶

۸۴ – ۱۰۶

۱ month

۹۱ – ۱۱۲

۹۱ – ۱۱۲

۰ – ۳۰ days

۸۸ – ۱۴۰

۸۸ – ۱۴۰

تفسیر

این عدد متوسط حجم گلبول های قرمز را نشان می دهد و یا متوسط فضایی که هر گلبول قرمز اشغال می کند. مقادیر غیرطبیعی MCV می تواند نشانگر کم خونی و یا سندرم خستگی مزمن باشد. در نوعی از کم خونی که به دلیل کمبود اسید فولیک و یا کمبود ویتامین ب۱۲ ایجاد می شود، حجم گلبول های قرمز بیشتر شده و شاخص MCV از محدوده طبیعی بالاتر می رود. اما در کم خونی فقر آهن وضعیت برعکس است و با کوچکتر شدن گلبول های قرمز و کاهش حجم آنها، شاخص MCV از محدوده طبیعی کمتر خواهد شد

 

 

 

MCHC (G/DL)

AGE

MALE

FEMALE

> 65 years

۳۱ – ۳۶

۳۲ – ۳۶

۴۵ – ۶۴ years

۳۲ – ۳۶

۳۱ – ۳۶

۱۸ – ۴۴ years

۳۲ – ۳۷

۳۲ – ۳۶

۱۲ – ۱۷ years

۳۲ – ۳۷

۳۲ – ۳۶

۶ months – 11 yrs

۳۲ – ۳۷

۳۲ – ۳۷

۴ – ۵ months

۲۹ – ۳۷

۲۹ – ۳۷

۲ – ۳ months

۲۸ – ۳۵

۲۸ – ۳۵

۱ month

۲۸ – ۳۶

۲۸ – ۳۶

۱۴ – ۳۰ days

۲۸ – ۳۵

۲۸ – ۳۵

۰ – ۱۳ days

۳۰ – ۳۶

۳۰ – ۳۶

تفسیر

تست متوسط غلظت هموگلوبین در مقداری مشخص از گلبول های قرمز را نشان می دهد. در این جا هم پایین بودن این شاخص را می توان به عنوان علامتی از کم خونی و بالا بودن آن را نشانه ای از کمبود های تغذیه ای در نظر گرفت

 

 

 

MCH (PG)

AGE

MALE

FEMALE

> 65 years

۲۷ – ۳۴

۲۷ – ۳۵

۴۵ – ۶۴ years

۲۷ – ۳۵

۲۷ – ۳۴

۱۸ – ۴۴ years

۲۷ – ۳۴

۲۷ – ۳۴

۱۲ – ۱۷ years

۲۶ – ۳۲

۲۶ – ۳۴

۹ – ۱۱ years

۲۶ – ۳۲

۲۶ – ۳۲

۶ months – 8 years

۲۴ – ۳۰

۲۴ – ۳۰

۴ – ۵ months

۲۵ – ۳۲

۲۵ – ۳۲

۲ – ۳ months

۲۷ – ۳۴

۲۷ – ۳۴

۱ month

۲۹ – ۳۶

۲۹ – ۳۶

۱۴ – ۳۰ days

۳۰ – ۳۷

۳۰ – ۳۷

۰ – ۱۳ days

۳۱ – ۳۷

۳۱ – ۳۷

تفسیر

این تست متوسط میزان هموگلوبین در یک گلبول قرمز را نشان می دهد. نتایج بسیار بالاتر از محدوده طبیعی، علامتی برای کمبود های تغذیه ای و نتایج بسیار پایین تر از این محدوده می توانند نشانگر کم خونی باشند.

 

 

 

RDW-CV (%)

AGE

MALE

FEMALE

All ages

۱۱٫۶ – ۱۴٫۶

۱۱٫۶ – ۱۴٫۶

تفسیر

افزایش: شایعترین علت کم خونی ناشی از فقر آهن

کاهش: شایعترین علت تالاسمی مینور است

با این تست به شکل و اندازه گلبول های قرمز خون تا حدی پی خواهیم برد. بیماری های کبدی، کم خونی، کمبود های تغذیه ای و برخی اختلالات بالینی و بیماری ها قادر خواهند بود، این شاخص را به بالاتر یا پایین تر از محدوده طبیعی تغییر دهند.

 

 

رنج نرمال با دیف دستگاهی اتوماتیک

Automated Differentail Normal Ranges

NEUTROPHIL PERCENT(%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

> 2 years

۳۵ – ۸۰

۱ month – 1 year

۲۰ – ۵۰

۲ – ۳۰ days

۲۶ – ۵۴

۰ – ۱ day

۴۲ – ۹۰

NEUTROPHIL ABSOLUTE (K/MCL)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

> 21 years

۱٫۸ – ۷٫۷

۱۰ – ۲۰ years

۱٫۸ – ۸٫۰

۱ – ۹ years

۱٫۵ – ۸٫۵

۱ – ۱۱ months

۱٫۰ – ۹٫۰

۷ – ۳۰ days

۱٫۵ – ۱۰٫۰

۰ – ۶ days

۶٫۰ – ۲۶٫۰

تفسیر

شایع‌ترین علل کاهش یا افزایش نوتروفیل همان عللی است که درباره گلبول‌های سفید ذکر شد. نوتروفیل‌ها با عفونت‌های مزمن باکتریایی تعدادشان بیشتر شده و با عفونت‌های مزمن ویروسی کاهش پیدا می‌کنند.

 

 

 

IMMATURE GRANULOCYTE (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰ – ۰٫۵

IMMATURE GRANULOCYTE (K/MCL)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰ – ۰٫۰۳

 

 

 

LYMPHOCYTE PERCENT (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

> 20 years

۱۸ – ۴۴

۱۶ – ۱۹ years

۲۵ – ۴۵

۸ – ۱۵ years

۲۸ – ۴۸

۶ – ۷ years

۳۲ – ۵۲

۴ – ۵ years

۴۰ – ۶۰

۱ – ۳ years

۵۰ – ۷۰

۱ – ۱۱ months

۴۵ – ۷۵

۱۴ – ۳۰ days

۴۳ – ۵۳

۷ – ۱۳ days

۳۶ – ۴۶

۰ – ۶ days

۲۶ – ۳۶

LYMPHOCYTE ABSOLUTE (K/MCL)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

> 21 years

۰٫۸ – ۴٫۸

۱۰ – ۲۰ years

۱٫۵ – ۶٫۵

۴ – ۹ years

۲٫۰ – ۸٫۰

۲ – ۳ years

۳٫۰ – ۹٫۵

۱ year

۴٫۰ – ۱۰٫۵

۶ – ۱۱ months

۴٫۰ – ۱۳٫۵

۱ – ۵ months

۲٫۵ – ۱۶٫۵

۴ – ۳۰ days

۲٫۰ – ۱۷٫۰

۰ – ۳ days

۲٫۰ – ۱۱٫۰

تفسیر

شایع‌ترین علل افزایش لنفوسیت عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، بیماری‌های دوران کودکی (سرخک، سرخجه، آبله مرغان و …)، ایدز و هپاتیت است. ناشایع‌ترین علل افزایش لنفوسیت‌ مسمومیت شیمیای و فلزی است.

شایع‌ترین علل کاهش لنفوسیت، عفونت فعال است.

نکته بالینی: وقتی افزایش لنفوسیت به اندازه افزایش نوتروفیل باشد  باید به عفونت ویروسی شک کرد.

 

 

 

MONOCYTE PERCENT (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۴٫۷ – ۱۲٫۵

MONOCYTE ABSOLUTE (K/MCL)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

> 16 years

۰٫۲ – ۰٫۹

۰ – ۱۵ years

۰٫۴ – ۲٫۰

تفسیر

شایع‌ترین علل افزایش مونوسیت عفونت باکتریایی و عفونت انگلی است.

شایع‌ترین علل کاهش مونوسیت: میزان زیاد کورتیکواستروئید، مونوسیت را کاهش می‌دهد.

نکتة بالینی: افزایش مداوم مونوسیت‌ها با مشکلات کلیوی و ادراری و بزرگ شدن پروستات در ارتباط است. وقتی افزایش مونوسیت با افزایش بازوفیل و افزایش مختصری در ائوزینوفیل همراه باشد ممکن است نشان‌دهنده انگل روده باشد.

 

 

 

EOSINOPHIL PERCENT(%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰ – ۴

EOSINOPHIL ABSOLUTE(K/MCL)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

> 16 years

۰٫۰ – ۰٫۸

۰ – ۱۵ years

۰٫۲ – ۱٫۹

تفسیر

شایع‌ترین علل افزایش ائوزینوفیل، شرایط آلرژیک مانند آسم، حساسیت غذایی و عفونت انگلی هستند. ناشایع‌ترین علل افزایش ائوزینوفیل مسمومیت شیمیایی فلزی و بیماری هوچکین (نوعی بیماری لنفی) است.

BASOPHIL PERCENT(%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰ – ۱٫۲

BASOPHIL ABSOLUTE(K/MCL)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰ – ۰٫۱

تفسیر

شایع‌ترین علل افزایش بازوفیل‌ها عفونت، بیماری‌های کودکی (سرخجه، سرخک، آبله‌مرغان و ..) ترومای مزمن و انگل هستند. ناشایع‌ترین علل افزایش بازوفیل‌ها مسمومیت شیمیایی فلزی ست.

نکات بالینی: اگر علائمی از عفونت در صورت عدم مشاهده تروما وجود داشته باشد فرد باید آزمایش CRP بدهد. اگر بازوفیل‌ها بدون هیچ علامتی از عفونت افزایش داشتند بررسی تمام آزمایش‌های گوارشی به منظور رد وجود انگل الزامی است.

 

 

 

رنج نرمال با روش دیف دستی

Manual Differental Normal Ranges

SEGS PERCENT (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

> 2 years

۳۵ – ۸۰

۱ month – 1 year

۲۰ – ۵۰

۲ -۳۰ days

۲۶ – ۵۴

۰ – ۱ days

۴۲ – ۹۰

SEG ABSOLUTE (K/MCL)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

> 10 years

۱٫۶ – ۷٫۱

۶ – ۹ years

۱٫۶ – ۷٫۸

۴ – ۵ years

۱٫۳ – ۷٫۰

۱۴ days – 3 years

۰٫۹ – ۶٫۱

۷ – ۱۳ days

۱٫۱ – ۹٫۷

۰ – ۶ days

۲٫۹ – ۲۱٫۱

BAND PERCENT (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

> 1 years

۰ – ۱۱

۲ – ۱۱ months

۰ – ۱۱٫۵

۱۴ days – 1 month

۰ – ۱۲٫۵

۷ – ۱۳ days

۰ – ۱۵

۰ – ۶ days

۰ – ۱۸٫۵

 

 

 

BAND ABSOLUTE (K/MCL)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

> 1 years

۰٫۰ – ۱٫۲

۲ – ۱۱ months

۰٫۰ – ۲٫۰

۱۴ days – 1 month

۰٫۰ – ۴٫۳

۷ – ۱۳ days

۰٫۰ – ۵٫۱

۰ – ۶ days

۰٫۰- ۶٫۳

 

 

 

LYMPHOCYTE PERCENT (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

> 20 years

۱۸ – ۴۴

۱۶ – ۱۹ years

۲۵ – ۴۵

۸ – ۱۵ years

۲۸ – ۴۸

۶ – ۷ years

۳۲ – ۵۲

۴ – ۵ years

۴۰ – ۶۰

۱ – ۳ years

۵۰ – ۷۰

۱ – ۱۱ months

۴۵ – ۷۵

۱۴ – ۳۰ days

۴۳ – ۵۳

۷ – ۱۳ days

۳۶ – ۴۶

۰ – ۶ days

۲۶ – ۳۶

 

 

 

ATYPICAL LYMPH PERCENT (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰ – ۴

 

 

 

MONOCYTE PERCENT (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۵ – ۱۲

 

 

 

BASOPHIL PERCENT(%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰ – ۲

 

 

 

EOSINOPHIL PERCENT (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰ – ۴

 

 

 

METAMYELOCYTE (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰

MYELOCYTE (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰

 

 

 

BLAST (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰

 

 

 

PROMYELOCYTE (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰

 

 

 

MYELOMONOCYTE (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰

 

 

 

ATYPICAL CELLS (%)

AGE

MALE AND FEMALE NORMAL RANGE

All ages

۰

Reference

Vajpayee N, Graham SS, Bem S. Basic examination of blood and bone marrow. In: McPherson RA, Pincus MR, eds. Henry’s Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 22nd ed. Philadelphia, PA: Elsevier Saunders; 2011:chap 30.

دانستنی های آزمایش cbc و نرمال رنج های آن در آزمایش بارداری
چقدر خوب بود؟