آزمایش بارداری خون یکی از آزمایش‌ هایی است که نتیجه آن برای افراد بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. بنابراین این آزمایش از دقت بالایی برخوردار است. به طور کلی برای اینکه متوجه شویم باردار هستیم یا خیر دو راه پیش روی خود داریم. این دو راه عبارت هستند از انجام تست ادرار بارداری و یا انجام آزمایش خون. اغلب افراد برای اطمینان بیشتر انجام آزمایش بارداری خون را ترجیح می‌دهند. چرا که اگر تست ادرار به درستی صورت نگیرد احتمال خطا بیشتری خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم تا شما را با چگونگی انجام آزمایش بارداری خون و نتیجه حاصل از آن آشنا سازیم.

جواب آزمایش خون بارداری

جواب آزمایش خون بارداری همانند جواب تست ادرار به وجود هورمون گونادوتروپین جفتی که به اختصار به آن hcg می‌گویند، بستگی دارد. در صورت وجود این هورمون به اندازه‌ای مطلوب بارداری شما مثبت اعلام می‌شود. هنگامی که لقاح صورت گرفته و تخمک بارور شود، تخمک در دیواره رحم لانه ‌گزینی کرده و جفت تشکیل می‌گردد. جفت از خود هورمون hcg ترشح می کند. اگر در زمان مناسب آزمایش خون انجام بگیرد مقدار این هورمون به اندازه‌ی مطلوبی می‌رسد. و جواب ازمایش بارداری خون مثبت اعلام می‌شود. برای تشخیص حاملگی خارج از رحم و سایر مشکلات بارداری تست کمی hcg انجام می‌گردد تا غلظت این هورمون در بدن را سنجیده شود.

نتیجه آزمایش خون بارداری

به منظور تفسیر نتیجه آزمایش خون بارداری بتا اچ سی جی شما باید به قسمت Reference Rage توجه نمایید. در آنجا محدوده مثبت، منفی و یا مشکوک بودن آزمایش مشخص است که می‌توانید عدد آزمایش خود را با آن مقایسه نمایید. برای اینکه نتیجه آزمایش بارداری خون شما دقیق باشد باید از مصرف مسکن ها، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضدبارداری خودداری نمایید.

زمان آزمایش خون بارداری

زمان آزمایش خون بارداری از تأثیرگذارترین نکات در صحت تست بارداری شما می‌باشد. یکی از مزیت های آزمایش خون بارداری نسبت به تست ادرار این است که شما می‌توانید زودتر متوجه شوید که باردار هستید یا خیر. آزمایش خون برای بارداری بعد از چند روز باید انجام شود؟ این سوالی است که برای بسیاری از افراد پیش می آید. در جواب این سوال باید گفت که شما قادر خواهید بود تا حداقل بین ۷ تا ۱۲ روز پس از تخمک گذاری آزمایش خون بدهید. البته برخی از پزشکان عقیده دارند بهترین زمان آزمایش خون بارداری دو هفته پس از لقاح می‌باشد. توجه داشته باشید که اگر خیلی زودتر از زمان ذکر شده آزمایش دهید ممکن است در صورت حامله بودن هم جواب تست شما منفی نشان داده شود. چرا که نتیجه درست زمانی حاصل می شود که هورمون hcg به اندازه کافی ترشح شده باشد.

 

 

آزمایش بارداری خون

آزمایش قند خون بارداری

آزمایش قند خون بارداری یا همان آزمایش تحمل گلوکوز بارداری (غربالگری دیابت) در هفته ۲۴م تا ۲۶م حاملگی انجام می‌گیرد. آزمایش قند خون در بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نحوه انجام این آزمایش به این صورت است که به مادر ۵۰ گرم گلوکوز خوراکی می‌دهند و یک ساعت بعد مقدار گلوکوز خون را می‌سنجند. اگر مقدار گلوکوز در خون بیش از ۱۴۰ mg/dl باشد فرد مشکوک به دیابت بارداری بود. این افراد حتما باید تست Oral Tolerance Glucose را انجام دهد. توجه فرمایید که مادر باید ۸ تا ۱۲ ساعت پیش از انجام آزمایش ناشتا بوده و از انجام فعالیت‌های شدید و مصرف دارو نیز پرهیز کرده باشد. اگر پس از انجام آزمایشات مشخص شد که دارای دیابت بارداری هستید نگران نباشید.

سعی کنید با رعایت توصیه های پزشک خود سلامت جان خود و فرزندتان را تضمین کنید. خوشبختانه با توجه به اینکه انسولین قادر به عبور از جفت نیست می‌توان این بیماری را با مصرف انسولین، انجام ورزش و رژیم غذایی مناسب کنترل کرد. این بیماری معمولا برای افرادی که سابقه خانوادگی دیابت داشته و یا دارای اضافه وزن هستند اتفاق می‌افتد. و معمولا پس از اتمام دوره بارداری و زایمان علائم آن از بین می‌رود. برای اطمینان بیشتر باید ۶ تا ۱۲ هفته پس از زایمان تست قند خون انجام گردد تا اطمینان حاصل شود که علائم این بیماری از بین رفته باشند.

برای آزمایش خون بارداری باید ناشتا بود؟

بسیاری از افراد این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا برای آزمایش خون بارداری باید ناشتا بود یا خیر. در جواب باید گفت که خیر نیازی نیست. برای انجام این آزمایش به خود سخت نگیرید و نباید حتما ناشتا باشید. چرا که در این آزمایش تنها سطح هورمون‌های hcg خون شما سنجیده می‌شوند.

هزینه آزمایش خون بارداری

هزینه آزمایش خون بارداری بیشتر از هزینه‌ ای است که برای تست ادرار بارداری می‌پردازید. شاید تنها عیب این آزمایش همین مساله بالا بودن قیمت آن باشد. اما این امر غیرقابل کتمان است که برای اطمینان از باردار بودن، سلامت مادر و جنین انجام آزمایشات خون امری حیاتی محسوب می‌شود. شایان ذکر است که اگر این تست در زمان مناسبی انجام شود دقت بسیار بالایی داشته و می‌توانید از صحت جواب آن اطمینان حاصل کنید.

آزمایش بارداری خون
چقدر خوب بود؟