Categories شرایط قبل آزمایش

دستور العمل آزمایش ۲ ساعته تحمل قند خون

دستور العمل آزمایش ۲ ساعته تحمل قند خون

دستور العمل آزمایش ۲ ساعته تحمل قند خون

 

بيمار محترم :‌

براي رعايت زمان دقيق ثبت نمونه بعد از صرف صبحانه براي آزمايش قند دوساعته به نكات اشاره شده، زير توجه نموده و جدول زير را پر نماييد.
۱)ساعت نمونه برداري در شرايط ناشتا در آزمايشگاه تعيين و ثبت مي گردد.
۲) صبحانه كامل كه واجدقند كافي باشد در منزل ميل شود و بعد از اتمام صبحانه ساعت را مشاهده و ثبت نماييد.
۳) زمان مراجعه و حضور مجدد دقيقاً ثبت شود( زمان اتمام صرف صبحانه +۲ ساعت زمان مناسب حضور در آزمايشگاه است)<strong>زمان به ساعت ودقيقه</strong>
……………………………….. زمان نمونه گيري ناشتا در آزمايشگاه
……………………………… ساعت اتمام صبحانه در منزل
……………………………… زمان حضور مجدد در آزمايشگاه ( ۲ساعت بعد از صرف صبحانه)

 

 

شرایط آزمایش قند خون ۲ ساعته

 

بیماری دیابت یا مرض قند از مهمترین بیماری های غدد درون ریز می باشد. سالانه افراد بسیاری در سرتاسر دنیا به این اختلال مبتلا می شوند و بسیاری  هم با عوارض این بیماری دست به گریبان هستند. به دلایل گوناگونی، در بیماری دیابت، قند خون افزایش می یابد. پس هم برای تشخیص و غربالگری و  هم برای  پیگیری درمان، می بایست قند خون توسط بررسی های آزمایشگاهی چک شود. برای رسیدن به هر یک از این اهداف ذکر شده،  از روش های آزمایشگاهی و معیار های خاصی در سنجش قند خون استفاده می کنیم.

آزمایش قند خون ، مقدار انواع قند ( که گلوکز نامیده می شود ) را در خون اندازه گیری می کند.

 چندین نوع آزمایش مختلف برای اندازه گیری مقدار قند خون وجود دارد، که عبارتند از:

قند خون ناشتا FBS) blood sugar Fasting)

این آزمایش قند خون را در حالی اندازه گیری می کند که شما حداقل حدود ۸ ساعت ناشتا بوده اید. این اولین آزمایشی است که برای تشخیص دیابت یا  وضعیت پیش از دیابت استفاده می شود.

قند خون ۲ ساعت بعد از صبحانه ( ۲hpp)

این تست قند خون را دقیقا ۲ ساعت بعد از شروع صبحانه اندازه گیری می کند. این آزمایش برای تشخیص دیابت پنهان استفاده می شود.

 

قند خون تصادفی (Random blood sugar (RBS

این تست قند خون را بدون در نظر گرفتن اینکه شما چه موقعی غذا خورده اید، اندازه گیری می کند. چندین بررسی تصادفی ممکن است در طول روز انجام شود.

اندازه گیری تصادفی قند مفید است،  چون میزان قند خون در افراد سالم در طول روز تغییر زیادی نمی کند. اگر قند خون در طول روز تغییر زیادی داشته باشد، ممکن است مشکلی در بدن وجود داشته باشد.

آزمایش تحمل گلوکز دهانی ( Oral glucose tolerance test )

این تست برای تشخیص مرحله ی پیش دیابت و  همینطور خود دیابت استفاده می شود. آزمایش تحمل گلوکز دهانی جزو آزمایشاتی است که در  آن شما قبل از آزمایش یک مایع شیرین می خورید. این آزمایش بیشتر برای تشخیص دیابت بارداری استفاده می شود. این آزمایش معمولا برای افراد دیابتی غیر باردار استفاده نمی شود.

بررسی هموگلوبین متصل به قند A1c ( هموگلوبین گلیکوزیله A1c)

مقدار هموگلوبین متصل به قند را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند برای تشخیص دیابت استفاده شود. همچنین چگونگی کنترل دیابت را در ۲ الی ۳ ماه گذشته نشان می دهد و اینکه داروهای دیابت شما نیاز به تعویض دارد یا که خیر. نتیجه ی آزمایش HbA1C میانگین  سطح قند خون را تخمین می زند.


چرا آزمون های بررسی قند خون انجام می شود؟

  • بررسی بیماران دیابتی و پیش دیابتی
  • بررسی دیابت بارداری (gestational diabetes)
  • تعیین کردن پایین بودن مقدار قند خون ( هیپو گلایسمی) (hypoglycemia). اندازه گیری مقدار انسولین خون و پروتئینی به نام C-peptide ممکن است در آزمایش تعیین قند خون اندازه گیری شود تا علت کاهش قند خون معلوم شود.

*دستور العمل آزمایش  :

-بیماران مبتلا به دیابت به اندازه معمول روزانه صبحانه میل کرده و داروی دیابت (که پزشک معالج تجویز کرده) را طبق عادت روزانه میل نموده و در پایان صبحانه ساعت را یادداشت کرده و دقیقا ۲ ساعت پس از آن جهت نمونه گیری مراجعه کنند.      (توجه شود مدت زمان صرف صبحانه بیشتر از ۱۵ دقیقه نباشد.)

-بیماران غیر دیابتیک( که سابقه قند ندارند) بایستی صبحانه کامل وغنی از مواد قندی استفاده کرده و در پایان آن ساعت را یادداشت نموده وپس از ۲ ساعت به آزمایشگاه مراجعه کنند.

  • از زمان خوردن تا زمان نمونه گیری ( ۲ ساعت ) از انجام فعالیت بدنی، خوردن و آشامیدن (به جز آب درحد نیاز) ، کشیدن سیگار  و جویدن ادامس خودداری کنید.

 

 

آزماتو

 

آزماتو آزمایشگاه آنلاین است که دیگر فرقی ندارد شما کجای تهران هستین یا از چه بیمه ای استفاده میکنین با ثبت درخواست نمونه گیری همکاران آزماتو به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه اظافه کار نمونه گیری در منزل را انجام می دهند و شما فقط هزینه آزمایش خون خود را پرداخت میکنین و نمونه شما به آزمایشگاه منتقل شده و در کوتاه ترین زمان موجود جواب آزمایش شما در آزماتو: آزمایشگاه آنلاین آماده شده و شما می توانید جواب آزمایش خود را به صورت آنلاین دریافت نمایید برای ثبت درخواست نمونه گیری در منزل اینجا را کلیک کنید.

دستور العمل آزمایش ۲ ساعته تحمل قند خون
چقدر خوب بود؟
azmayeshadmin

Recent Posts

  • معرفی آزمایشگاه

آزمایشگاه آرامش

آزمایشگاه آرامش خدمت به خلق ویاری رساندن به مردم بی تردید یکی ازبزرگترین عبادات است. چه پسندیده است که این…

6 سال ago
  • تخفیفات

تخفیف ویژه هفته بیمه سلامت

تخفیف ویژه آزمایش خون آزماتو به مناسبت هفته بیمه سلامت هفته بیمه سلامت مبارک تخفیف ویژه آزماتو به مناسبت هفته…

6 سال ago
  • مقالات

ویتامین E با بدن شما چه میکند

ویتامین E با بدن شما چه میکند ازمایش خون برای تشخیص کمبود ویتامین E آزمایش خون برای کمبود ویتامین E…

6 سال ago
  • مقالات

علائم اختصاری آزمایش خون

علائم اختصاری آزمایش خون به همراه شرح کامل و توضیح درباره تفسیر آزمایش خون آمده با کلیک بر روی نام…

6 سال ago
  • مقالات

آزمایش ادرار

آزمایش ادرار یکی از ساده ترین روش های تشخیص بیماری ها محسوب می شود. جواب آزمایش ادرار در تعیین بسیاری…

6 سال ago