ازمایش کم کاری تیروئید

 

 

هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید)

 

قسمت ۱: هورمون تیروئید بسیار کم

هیپوتیروئیدی یا همان کم کاری تیروئید یک بیماری است که در آن بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید ندارد.

از آنجایی که هدف اصلی هورمون تیروئید این است که “متابولیسم بدن را اجرا کند” قابل فهم است که افراد مبتلا به این بیماری دارای علائم همراه با متابولیسم بسیار پایین یا آهسته خواهند بود. برآورد ها متفاوت هستند، اما طی تحقیقاتی که سازمان بهزیستی در ایران انجام داده است کم کاری تیروئید در کشور ما چهار برابر آمار جهانیست .

 

از این تعداد ۲۰ درصد مربوط به زنان است  هیپوتیروئیدی یا کم کاری تیروئید شایع تر از آن چیزی است که شما باور دارید و میلیون ها نفر در حال حاضر هیپوتیروئیدی هستند و نمی دانند.

کاهش فعالیت غدد تیرئید کم کاری تیروئید یکی از علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی است.

این در حالی است که کاهش میزان ترشح این هورمون سبب کاهش فعالیت اندامها شده و در نتیجه فرد دچار افسردگی، خستگی بیش از حد و کاهش ضربان قلب میشود و در صورت وقوع این حالت یا غده تیروئید دارای اشکال در عملکرد است یا تحریکهای هیپوفیز کاهش پیدا کرده است.

اختلال در عملکرد تیروئید در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید با کاهش وزن، تعریق و تپش قلب همراه است و در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید ریزش مو، افزایش وزن غیرقابل توجیه، خشکی پوست و اختلالات قاعدگی را به دنبال دارد.

 

 

درباره هیپوتیروئیدی (بیماری کم کاری تیروئید ) بیشتر بدانید

علل کم کاری تیروئید

تیروئید میتواند مادرزادی یا اکتسابی باشد، نوع اکتسابی آن معمولاً شایعتر است و نوع مادرزادی کم کاری تیروئید از بدو تولد شروع میشود به طوری که اگر کودکان در همان دوران آغاز تولد غربالگری شوند، میتوان این بیماری را در آنها تشخیص داد و اقدامات درمانی را آغاز کرد.
کم کاری تیروئید اکتسابی به علت حمله سیستم ایمنی بدن به بافت غده تیروئید به وجود میآید و باعث بزرگ شدن غده تیروئید میشود که مهمترین علت ابتلا به آن، بیماری خود ایمن تیروئیدی به نام «هاشیماتو» است. کم کاری تیروئید در اکثر مواقع یک بیماری خوشخیم است و برای درمان فقط کافی است که هورمون تیروکسین در بدن جایگزین شود.

 

کم کاری تیروئید Hypothyroidism

 

علل کم کاری تیروئید در نوع اکتسابی

در نوع اکتسابی التهاب هایی از قبل و یا در حال حاضر در غدد تیروئید وجود دارد که درصد زیادی از سلولهای آسیب دیده (یا مرده) تیروئید را از بین می برد و قادر به تولید هورمون کافی نیست. شایعترین علت نارسایی تیروئید تیروئیدیت اتوایمیون (که همچنین تیروئیدیت حشیموتو نامیده می شود) یک نوع التهاب تیروئید ناشی از سیستم ایمنی بدن بیمار است. برخی از درمان های پزشکی نیز تاثیر به سزای در پیش آمدن کم کاری تیروئید دارنددر برخی شرایط درمان بسیاری از بیماری های تیروئید، جراحی ،حذف بخشی یا تمام غده تیروئید را ایجاب میکند . اگر کل توده سلولی تولید کننده تیروئید در داخل بدن به اندازه کافی برای پاسخگویی به نیازهای بدن کافی نباشد، در بیمار کم کاری تیروئید ایجاد می کند. به یاد داشته باشید، این قسم جراحی ها اغلب برای درمان سرطان تیرئید به کار می رود .کم کاری تیروئید در اثر جراحی غده تیروئید ممکن است در بسیاری از بیماران در سال های اولیه نمایان نشود  وچند سال بعد آشکار شود که تیروئید باقی مانده نمیتواند با نیاز بدن مطابقت داشته باشد. به طور مشابه، گواتر و برخی دیگر از اختلالات غدد  تیروئید را می توان با درمان ید و رادیواکتیو درمان کرد.  هدف درمان ید رادیواکتیو (برای شرایط خوش خیم) این است که بخشی از تیروئید را از بین ببریم تا از بزرگراه بزرگتر یا هورمون بیش از حد تولید شود (هیپرتیروئیدیسم). گاهی اوقات نتیجه ی درمان ید رادیواکتیو این است که بسیاری از سلول ها آسیب می بینند، بنابراین بیمار معمولا یک یا دو سال طول می کشد تا مشکل تیروئیدش حل شود ولی با این حال، این مسئله معمولا بیش از مشکل اصلی ترجیح داده می شود.

 

یک از دلایل نادر کم کاری تیروئید

چندین علت نادر کم کاری تیروئید نیز وجود دارد، یکی  به این شکل است که غده تیروئید کاملا طبیعی است و به وجود مشکل  در غده هیپوفیز به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند. اگر هیپوفیز به اندازه کافی هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) تولید نکند، تیروئید به سادگی “سیگنال” را برای ایجاد را  هورمون ندارد.  در این جا به برخی از علائم کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی اشاره میکنیم  علائم کم کاری تیروئید خستگیضعفافزایش وزن موهای خشک پوست خشک و خشن ریزش موعدم تحمل سرما (شما نمی توانید درجه سرما را  مانند کسانی که در اطراف شما هستند تحمل کنید)گرفتگی عضلات و درد های عضلانی مکرریبوستافسردگیتحریک پذیریاز دست دادن حافظهچرخه قاعدگی غیرطبیعیکاهش میل جنسی علائم کم کاری تیروئید در همه افراد یکسان نیستهر فرد بیمار ممکن است هر تعداد از این علائم را داشته باشد، و آنها با شدت کمبود هورمون تیروئید و طول مدت زمانی که بدن از مقدار مناسب هورمون محروم شده است متفاوت خواهد بود. شخصی ممکن است یکی از این علائم را داشته باشد ، در صورتی که شخص دیگری علائم دیگری دارد و از علائمی کاملا متفاوت رنحج میبرد . اکثر مردم ترکیبی از این علائم را دارند. گاهی اوقات بعضی از بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید هیچ نشانه ای ندارند و یا دارند و بی توجهی میکنند . اگر این علائم را دارید، باید با دکتر خود آنها را در مورد آنها صحبت کنید. علاوه بر این، در مواردی حتمت باید با یک متخصص غدد درون ریز مشورت کنید .اگر قبلا در شما  هیپوتیروئیدی یا کم کاری تیروئید  تشخیص داده شده و درمان شده اید و همچنان به تمام یا بخشی از این علائم دچار هستین، باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

خطرات بالقوه کم کاری تیروئید

 

در برخی از موارد کم کاری تیروئید در صورت درمان نشدن میتواند منجر به به افسردگی شدید زندگی، نارسایی قلبی و یا کما شود.

کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی اغلب با یک آزمایش خون ساده تشخیص داده می شود.

با این حال، در برخی از افراد، به تشخیص پزشک آزمایشهای دقیق تر لازم است.

 

 

درمان کم کاری تیروئید

درمان کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدی )در بسیاری از بیماران به راحتی قابل انجام است،

گاهی فقط یک بار مصرف قرص های کوچک .

البته این درمان قطعی در کلیه موارد نیست .

انواع مختلف هورمون های تیروئید وجود دارد و یک نوع دارو بهترین درمان برای همه بیماران نیست.

بسیاری از عوامل به درمان کم کاری تیروئید کمک می کنند و برای افراد متفاوت است.

 

[wpseo_map width=”400″ height=”300″ zoom=”15″ map_style=”roadmap” scrollable=”1″ draggable=”1″ show_route=”0″ show_state=”1″ show_country=”1″ show_url=”1″ show_email=”1″ default_show_infowindow=”1″]

هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید)
چقدر خوب بود؟