آزمایش ویتامین دی ناشتا و ویتامین d شما می توانید ویتامین d در بارداری زمان مصرف ویتامین d در بارداری ویتامین دی آزماتو نمونه گیری خون در منزل

ویتامین D، نوعی ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی در تعداد بسیار کمی از مواد غذایی یافت می شود ولی در قالب مکمل های غذایی در دسترس قرار دارد.

 

ویتامین دی یا ویتامین Vitamin D

 

برای ویتامین دی چه بخوریم

ویتامین D را جدی بگیرید. دریافت ویتامین D برای سلامت استخوان ضروری است. تحقیقات جدید که اثرات مفید بیشتری را هم از ویتامین دی نشان می دهند؛ از جمله مقاومت بیشتر بدن در برابر سرما خوردگی و افسردگی.

خبر خوب اینجاست که بنا به تحقیقات مؤسسه تحقیقاتی درمانی معتبر IOM، اکثر افراد به اندازه کافی ویتامین D دریافت می‌کنند. با این حال، اگر شما آدمی هستید که بنا به هر دلیلی زمان بسیار کمی را در معرض تابش نور آفتاب هستید احتمالاً میزان کمی از این ویتامین وارد بدن‌تان می‌شود و به کمبود ویتامین دی در بدن مبتلا هستید. کمبود این ویتامین در سنین جوانی باعث می‌شود جلوی رشد عضلانی‌تان گرفته شود و در سنین بالا دچار پوکی استخوان شوید. شما که این‌ها را نمی‌خواهید؟ پس بخوانید و بدانید که چطور به ۱۰ روش می‎‌توان ویتامین دی بیشتری وارد بدن کرد:

ویتامین دی در چه غذاهایی است

 

موازد غذایی سرشار از ویتامین D

ماهی سالمون ماهی چرب محبوب و همچنین یک منبع بزرگ از ویتامین D است.
با توجه به نظر پایگاه های داده مواد مغذی، ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) از ماهی سالمون شامل بین ۳۶۱ و ۶۸۵ واحد ویتامین D است.
با این حال، آن است که معمولاً مشخص نیست که آیا ماهی سالمون وحشی یا پرورشی باشد. این ممکن است به نظر مهم نرسد اما می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

ماهی سالمون خام بدام افتاده

یک مطالعه نشان داد ماهی قزل آلا وحشی بدام افتاده شامل ۹۸۸ واحد ویتامین D در هر ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) است به طور متوسط ۲۴۷٪ از مصرف روزانه مرجع (RDI) می باشد.

برخی مطالعات حتی سطوح بالاتر در ماهی قزل آلا وحشی تا ۱۳۰۰ IU در هر وعده را گزارش داده است.
ماهی قزل آلای پرورشی موجود تنها ۲۵ درصد از این مقدار را به طور متوسط تامین می کند. با این حال، این بدان معناست که یک وعده ماهی آزاد پرورشی حاوی حدود ۲۵۰ واحد ویتامین D است که ۶۳ درصد از (RDI) را تامین می کند.

شاه ماهی یک ماهی است که در سراسر جهان خورده می شود. و آن را می توان به صورت خام، کنسرو شده، دودی و یا ترشی مصرف کرد.

این هم یکی از بهترین منابع ویتامین D است.

شاه ماهی تازه اقیانوس اطلس ۱۶۲۸ IU در ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) چهار برابر(RDI) فراهم می کند.

اگر ماهی تازه موجود نیست ترشی شاه ماهی همچنین یک منبع بزرگ از ویتامین D است و ۶۸۰ واحد در ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) ۱۷۰ ٪ از (RDI) را ارائه می دهد.

با این حال، ترشی شاه ماهی همچنین حاوی مقدار زیادی سدیم است که برخی از مردم بیش از حد از مصرف می کند.
ساردین خوابیده نوع دیگری از شاه ماهی است و همچنین منبع خوبی از ویتامین D یک وعده شامل ۲۷۲ IU است که ۶۸ درصد از (RDI) را فراهم می کند.

انواع دیگر ماهی های چرب نیز منبع خوبی برای ویتامین D هستند. نوعی ماهی پهن بزرگ ۶۰۰ واحد در هر وعده و ماهی خال مخالی ۳۶۰ IU در هر وعده فراهم می کند.

روغن کبد ماهی مکمل محبوب است. اگر شما ماهی را دوست ندارد مصرف روغن کبد ماهی می تواند یک راه خوب برای به دست آوردن مواد مغذی خاصی باشد که از منابع دیگر سخت دریافت می شود.

در حدود ۴۵۰ IU هر قاشق چای خوری (۴٫۹ میلی لیتر)، روغن کبد ماهی منبع بسیار خوبی از ویتامین D است برای سال های بسیاری برای پیشگیری و درمان کمبود در کودکان استفاده می شود.

روغن کبد ماهی همچنین یک منبع فوق العاده از ویتامین A است و ۹۰ درصد از (RDI) فقط در یک قاشق چای خوری (۴٫۹ میلی لیتر) است. با این حال، ویتامین A می تواند در مقادیر بالا سمی باشد.

بنابراین، بهتر است در خوردن روغن کبد ماهی دقت نمایید و بیشتر از نیاز نخورید.

روغن کبد ماهی نیز دارای اسیدهای چرب امگا ۳ بالایی است که بسیاری از مردم فاقد آن هستند.

بسیاری از مردم از ماهی تن کنسرو شده به دلیل عطر و طعم آن لذت می برند و این یک واقعیت است که می توان آن را آشپزخانه دم دست نگهداری کرد.

این نیز معمولاً ارزان تر از خرید ماهی تازه است.

کنسرو ماهی تن شامل تا ۲۳۶ واحد ویتامین D در ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس) و بیش از نیمی از (RDI) است.

همچنین منبع خوبی از نیاسین و ویتامین K است.

متاسفانه، کنسرو ماهی تن اغلب با متیل جیوه، سمی که در بسیاری از انواع ماهی یافت می شود در ارتباط است. اگر در بدن زیاد ساخته شود می تواند سبب مشکلات جدی برای سلامتی در انسان شود.

با این حال، برخی از انواع ماهی خطر کمتری از دیگرماهی ها دارند. ماهی تن که از ماهی تن سفید است بی خطراست و تا ۶ اونس در هفته می توانید بخورید.

صدف خوراکی یک نوع از صدف است که در آب نمک زندگی می کنند. آنها خوشمزه، کم کالری و سرشار از مواد مغذی هستند.
مصرف ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) از صدف وحشی تنها ۶۸ کالری، اما شامل ۳۲۰ واحد ویتامین D، یا ۸۰ درصد از (RDI) است.
علاوه بر این، یک وعده از صدف شامل ۲ – ۶ برابر بیشتر از RDI برای ویتامین B12، مس و روی به مراتب بیشتر از مولتی ویتامین است.

میگو یک نوع رایج از سخت پوستان هستند.

با این حال، بر خلاف بسیاری از دیگر منابع غذاهای دریایی ویتامین D، میگو در چربی بسیار پایین دارد.

با وجود این واقعیت، آنها هنوز هم حاوی مقدار خوبی از ویتامین D 152 IUدر هر وعده، یا ۳۸ درصد از RDI را فراهم می کند آن همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مفید است اگر چه در مقدار پایین تر از بسیاری از غذاهای دیگر غنی از ویتامین D است.

میگو نیز حاوی حدود ۱۵۲ میلی گرم کلسترول در هر وعده است که یک مقدار قابل توجهی می باشد. با این حال، این نباید دلیلی برای نگرانی باشد.

بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف کلسترول در رژیم غذایی یک اثر بزرگ در سطح کلسترول خون ندارد.

خوشبختانه برای افرادی که ماهی دوست ندارند غذاهای دریایی تنها منبع ویتامین D نیستند در مجموع تخم مرغ یکی دیگر از منبع خوب ویتامین D است و همچنین به عنوان یک غذای فوق العاده و مغذی است.

در حالی که مقدار زیادی از پروتئین در یک تخم مرغ در سفیده تخم مرغ است چربی، ویتامین ها و مواد معدنی عمدتاً در زرده تخم مرغ یافت می شود.

یک زرده تخم مرغ معمولی حاوی ۱۸ و ۳۹ واحد ویتامین D است که بسیار بالا است.
با این حال، مرغی که در مرتع پرسه می زند و در نور آفتاب قرار دارد تخم مرغ با سطوح سه تا چهار برابر بیشتر ویتامین D تولید می کند.

علاوه بر این، تخم مرغ از مرغی که با خوراک غنی شده با ویتامین D تغذیه شده است سطح ویتامین D بطور باور نکردنی تا ۶۰۰۰ واحد در زرده افزایش یافته است.

به استثنای غذاهای غنی شده، قارچ تنها منابع گیاهی ویتامین D هستند.

شبیه به انسان، قارچ نیز می تواند این ویتامین را زمانی که در برابر نور UV قرار گیرد بسازد.

با این حال، قارچ ویتامین تولید D2، در حالی که حیوانات ویتامین D3 تولید می کند.

اگر چه ویتامین D2 به بالا بردن سطح ویتامین D خون کمک می کند آن را ممکن است همانند ویتامین D3 موثر است.

با این حال، قارچ های وحشی منابع بسیار خوبی از ویتامین D2 هستند. در واقع، برخی از انواع حاوی تا ۲۳۰۰ IU در ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) می باشد.

از سوی دیگر قارچ پرورشی تجاری، اغلب در تاریکی رشد کرده و حاوی ویتامین D2 بسیار کم است.
با این حال، مارک های خاص با نور UV درمان می شود. این قارچ می تواند در هر نقطه ۱۳۰ – ۴۵۰ IU ویتامین D2 در هر ۳٫۵ اونس حاوی (۱۰۰ گرم) ارائه دهد.

منابع طبیعی از ویتامین D محدود است به خصوص اگر شما یک گیاه خوار هستید و یا ماهی را دوست ندارید.

خوشبختانه، برخی از مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی ویتامین D نیست، با آن غنی شده است.

شیر گاو

شیر گاو، نوعی شیر است که اکثر مردم می نوشند به طور طبیعی منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی از جمله کلسیم، فسفر و ریبوفلاوین است.

در چندین کشور، شیر گاو سرشار از ویتامین غنی شده با ویتامین D است این حالت معمولاً شامل حدود ۱۳۰ IU در هر فنجان (۲۳۷ میلی لیتر)، و یا در حدود ۳۳ درصد از RDI است.

شیر سویا

زیرا ویتامین D تقریباً به طور انحصاری در محصولات حیوانی یافت می شود رژیم گیاه خواری و گیاهخواران در معرض خطر ابتلا به کمبود این ویتامین می باشد.

به همین دلیل، شیر بر پایه گیاهی مانند شیر سویا نیز اغلب با آن غنی شده است و همچنین سایر ویتامینها و مواد معدنی معمولاً در شیر گاو پیدا شده است.

یک فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) به طور معمول بین ۹۹ – ۱۱۹ IU ویتامین D است که تا ۳۰٪ از RDI را شامل می شود.

آب پرتقال

در حدود ۷۵٪ از مردم در سراسر جهان دچار عدم تحمل لاکتوز هستند و ۲ – ۳٪ دچار آلرژی به شیر هستند.
به همین دلیل، برخی از کشورها آب پرتقال را با ویتامین D و مواد مغذی دیگر، مانند کلسیم تقویت می کنند.
یک فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) آب پرتقال غنی شده برای صبحانه می تواند تا ۱۴۲ واحد ویتامین D، یا ۳۶ درصد از RDI شما را ارائه می دهد.

غلات و حبوبات خاص و بلغور جو دوسر از نیز با ویتامین D غنی شده اند.
یک نیم فنجان از این مواد غذایی می تواند بین ۵۵ تا ۱۵۴ IU، و یا تا ۳۹ درصد از RDI فراهم می کند.
اگر چه غلات غنی شده و بلغور جو دوسر از بسیاری از منابع طبیعی ویتامین D فراهم شود آنها هنوز هم می تواند یک راه خوب برای افزایش مصرف باشند.

آزمایش ویتامین دی ناشتا

اندازه ویتامین دی در جواب آزمایش چقدر باید باشد؟

 

کمبود: ۲۵(OH)دی زیر ۱۲ نانوگرم بر میلی لیتر

ناکافی: ۲۵(OH)دی بین ۱۲-۲۰ نانوگرم بر میلی لیتر

سطح مناسب: ۲۵(OH )دی بین ۲۰-۵۰ نانوگرم بر میلی لیتر

بیش از حد: ۲۵(OH )دی بالای ۵۰ نانوگرم بر میلی لیتر

میزان ویتامین دی در ازمایش خون  فقط به عنوان یک راهنمای اولیه ارائه می‌شوند تا شما با مکانیسم عمل مواد شیمیایی حمل‌شده در خون بیشتر آشنا شوید. هر گونه تفسیر دقیق نیاز به تداخل و دقت پزشک مورد نظر دارد و برای جزئیات بیشتر حتما باید به پزشک مراجعه شود.

البته بعضی از کارخانه ها نیز این ویتامین را به محصولاتشان اضافه می کنند. خود بدن زمانی می تواند مقدار کمی ویتامین D تولید (سنتز) کند که اشعه ماورای بنفش خورشید با پوست تماس پیدا کند. بنابراین، ویتامین D از ۳ منبع به دست می آید؛ نور خورشید، مواد غذایی و مکمل ها. آنچه در این مطلب می خوانید پاسخ های پزشکان به ۱۰ پرسش رایج مردم درباره ویتامین D است. با ما همراه شوید.

مقدار مجاز مصرف روزانه ویتامین D چقدر است؟

سوالات رایج درباره ویتامین دی

ویتامین  Dدریافت شده از نظر بیولوژیکی بی اثر است و از طریق دو «هیدروکسیلاسیون» در بدن فعال سازی می شود. اولین مرحله در کبد انجام می گیرد که ویتامین D را به {۲۵- هیدروکسی ویتامینD } یا «کلسی دیول» تبدیل می کند. مرحله دوم در کلیه اتفاق می افتد و در قالب {۱٫۲۵- دی هیدروکسی ویتامین {D یا «کلسی تریول» فعال می شود. ویتامین D باعث جذب کلسیم در روده می شود، غلظت سرم کلسیم و فسفر را در راستای کانی سازی طبیعی در بافت استخوان حفظ می کند و از تشنج هایپوکلسمیک (کمبود کلسیم) جلوگیری خواهد کرد.

 

این ویتامین برای رشد استخوانی و نوسازی استخوان ها نیز لازم است. استخوان ها بدون ویتامین D کافی می توانند ضعیف، شکننده یا بدشکل شوند. غلظت سرمی ۲۵-OH(vitD) ، یکی از بهترین شاخص ها برای تعیین وضعیت ویتامین D است. این شاخص، وضعیت ویتامین D تولیدشده زیر پوست و دریافت شده از مواد غذایی و مکمل را نشان می دهد.

اگر سطح شاخص ویتامین D در بدن، کمتر از ۲۰ نانومل بر لیتر (mmol/L) یا کمتر از ۱۲ نانوگرم بر میلی لیتر (ng/ml)  باشد، نشان دهنده کمبود ویتامین D است و منجر به نرمی استخوان در نوزادان و کودکان، و نرم استخوانی یا استئومالاسی در بزرگسالان می شود.

مقدار مجاز توصیه شده روزانه (RDA) برای ویتامین Dبرابر با ۶۰۰ واحد بین المللی( IUs) یا ۱۵ میکروگرم تعیین می شود.  در افراد مسن نیاز به مصرف ویتامین تا ۸۰۰ واحد نیز می رسد. این میزان برای حفظ سلامت استخوانی و متابولیسم طبیعی کلسیم در افراد سالم کافی است.۴۰۰ واحد معادل است با ۱۰ میکروگرم ؛ ۶۰۰ واحد معادل با ۱۵ میکروگرم و ۸۰۰ واحد معادل با ۲۰ میکروگرم ویتامینD است.

ویتامین D کارکردهای مختلفی در بدن دارد. شاید بتوان حیاتی ترین کارکردهای این ویتامین را این گونه بیان کرد؛ تنظیم جذب کلسیم و فسفر و کمک به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن. دریافت ویتامین D به اندازه کافی، برای رشد طبیعی و تکامل استخوان ها و دندان ها لازم است و مقاومت بدن را در مقابل برخی بیماری ها تقویت می کند. استعمال ویتامین D یا «کلسی تریول» (نوعی ترکیب مصنوعی از ویتامین Dروی پوست، بیماری پسوریازیس را در بعضی افراد درمان می کند. استفاده از این ویتامین در کرم های حاوی کورتیکواستروییدها، اثربخشی آنها را در درمان پسوریازیس افرایش می دهد.

ویتامین D برای جلوگیری از ابتلا به نرمی استخوان و درمان آن موثر است. افراد مبتلا به نارسایی کلیه باید از نوع خاصی از ویتامین D به نام «کلسیتریول» استفاده کنند. یکی از بیماری هایی که سطح فسفات را در خون پایین می آورد، نشانگان فانکونی است. استفاده از ویتامین D خوراکی در درمان این بیماری موثر است. در برخی موارد، سطح کلسیم در خون به علت پایین بودن سطح هورمون پاراتیرویید، کاهش می یابد و مصرف ویتامین D خوراکی، سطح کلسیم را در خون این افراد افزایش می دهد.

به علاوه، مطالعات نشان داده اند مصرف ویتامین ۳D، خطر پوسیدگی دندان ها را ۴۹ درصد کاهش می دهد و مصرف ویتامین D2  نیز این خطر را تا ۳۶ درصد در نوزادان، کودکان و بزرگسالان پایین می آورد.

عوامل متعددی در ابتلا به کمبود ویتامین D نقش دارند؛ عواملی مانند:

 

آلودگی هوا

زندگی کردن در شهرهای بزرگی که ساختمان های بلندش جلوی نور خورشید را می گیرد
بیرون نیامدن از خانه به اندازه کافی
داشتن پوست تیره که مانع از جذب اشعه های خورشید می شود
شیردادن به نوزاد برای مدت زمان طولانی
چاق بودن که معمولا نیاز بدن به این ویتامین را افزایش می دهد
برخی افراد بدون توانایی پردازش ویتامین D متولد می شوند و بعضی ها دچار مشکلات و بیماری هایی هستند که از هضم مناسب ویتامین D جلوگیری می کند

کمبود ویتامین D همیشه با علائم همراه نیست، مگر اینکه سطح آن در بدن خیلی پایین بیاید. همین نکته می تواند تشخیص بیماری را خیلی سخت کند. با این حال، علائم کمبود ویتامین D می توانند شامل این موارد باشند:

 

مشکل در تفکر و تمرکز، درد استخوان، شکستگی مکرر استخوان ها، ضعف عضلانی و نرمی استخوانی که می تواند به بدشکلی منجر شود و خستگی بی دلیل.

استفاده از ویتامین D، در قالب مصرف خوراکی یا تزریق به عضله در مقادیر توصیه شده، معمولا بی خطر و ایمن است. بیشتر افراد بعد از مصرف این ویتامین با عوارض جانبی مواجه نمی شوند، مگر اینکه در استفاده از آن زیاده روی کرده باشند. بعضی از این عوارض بدین ترتیب هستند؛ ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سردرد، بی اشتهایی، خشکی دهان، طعم فلز در دهان، حالت تهوع، استفراغ و…

مصرف ویتامین D برای دوره های طولانی و در دوزهای بیشتر از ۴ هزار واحد روزانه، احتمالا غیرایمن است و می تواند سطح کلسیم را در خون به بیش از حد مجاز برساند. با این حال، افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، معمولا زیر نظر پزشک از دوز بیشتری در دوره های کوتاه مدت استفاده می کنند. اگر میزان ویتامین D مصرفی در طول دوران بارداری یا شیردهی کمتر از ۴ هزار واحد روزانه باشد، احتمالا خطری برای مصرف کننده ندارد. این میزان اصلا نباید بیشتر شود زیرا برای خانم های باردار و شیرده مشکل ایجاد می کند و حتی می تواند آسیب جدی به نوزاد وارد کند.

 

ویتامین D می تواند سطح کلسیم را افزایش دهد و خطر سخت شریان ها را در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی شدید بالاتر ببرد. بنابراین، این بیماران باید درباره منع مصرف ویتامین D  با پزشک خودشان مشورت کنند.

تعداد بسیار کمی از مواد غذایی حاوی ویتامین D هستند. ماهی های چرب (مثل ماهی سالمون، تن و خال مخالی) و روغن کبد ماهی در گروه بهترین منابع غذایی از این ویتامین قرار می گیرند. مقدار کمی از ویتامین D در جگر گاو و تخم مرغ یافت می شود. در جدول زیر، مقدار دقیق ویتامین D موجود در مواد غذایی آمده است:

 

روغن کبد ماهی کاد (یک قاشق غذاخوری): ۱۳۶۰ واحد بین المللی (IU) در هر وعده مصرفی

اره ماهی پخته شده (۸۵ گرم):    ۵۶۶  واحد در هر وعده مصرفی

ماهی سالمون پخته شده(۸۵ گرم):  ۴۴۷ واحد در هر وعده مصرفی

ماهی تن (۸۵ گرم): ۱۵۴ واحد در هر وعده مصرفی

جگر گاو (۸۶ گرم): ۴۲واحد در  هر وعده مصرفی

تخم مرغ بزرگ: ۴۱ واحد در هر وعده مصرفی

برای درمان کمبود ویتامین D، دو راه اصلی وجود دارد؛ استفاده از مکمل خوراکی یا تزریق عضلانی ویتامین . D3  یکی از سوالاتی که همواره ذهن بسیاری از افراد را مشغول می کند، این است که کدام یک از این روش ها ایمن تر و موثرتر هستند؟

 

گروهی از محققان ایرانی در سال ۲۰۱۳ میلادی با انجام بررسی های دقیق درباره این ۲ روش درمانی، نتایج قابل اطمینانی دست پیدا کردند؛ یافته های آنها نشان داد هر ۲ رژیم درمانی، سطح ویتامین D را در خون تا حد زیادی افزایش می دهند. این محققان براساس یافته هایشان نتیجه گرفتند هر ۲ روش از نظر ۳ ویژگی ایمنی، اثربخشی و عملی بودن، با هم یکسان هستند.

 

محققان کانادایی هم اعلام کرده اند تفاوتی نمی کند از کدام گروه (تزریقی یا خوراکی) مکمل های ویتامین D استفاده کنید، فقط باید حواستان باشد این مکمل ها را حتما زیر نظر پزشک مصرف کنید تا دچار عوارض جانبی ناشی از زیاده روی در دریافت آنها نشوید. این محققان، تجویز قرص های خوراکی هزار تا ۵۰ هزار واحدی یا تجویز آمپول های تزریقی را تنها به شرایط بیمار وابسته می دانند و معتقدند کاری که مصرف ماهیانه یک قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین D می کند، درست مانند همان کاری است که مصرف روزانه قرص های هزار واحدی یا آمپول های تزریقی دوره ای آنها می کنند.

 

خبر خوب برای والدین هم اینکه به تازگی، انواع قرص های جوشان حاوی ویتامین D و کلسیم برای بچه ها یا افرادی که نمی توانند به راحتی با قرص و آمپول ارتباط برقرار کنند، به بازار آمده تا آنها هم بتوانند کمبودهای خود را در این زمینه با راه های ساده تری برطرف کنند.

خیلی از افراد می خواهند بدانند مکمل های ویتامین D را چطور مصرف کنند و سوالات مختلفی در این زمینه دارند؛ آیا باید مکمل را همراه با مواد غذایی خورد؟ با توجه به اینکه ویتامین D نوعی ویتامین محلول در چربی است، آیا باید همراه با چربی خورده شود؟ آیا باید مکمل را همراه با وعده غذایی بخوریم؟ آیا مکمل ویتامین D با معده خالی هم جذب می شود؟

پاسخ کلی به چنین سوالاتی، این است که اصلا اهمیتی ندارد چطور مکمل ویتامین D را مصرف کنید. تحقیقات علمی، نتایج متناقضی را در این زمینه نشان می دهند و نباید فقط به یکی از آنها توجه کرد. بنابراین، مهم ترین نکته این است که ویتامین D  مورد نیاز بدن را هر روز به آن برسانید

نحوه مصرف قرص ویتامین دی 50000

نحوه مصرف قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰

ویتامین D از دسته ویتامینهای محلول درچربی می باشد که برای ساختن ونگهداری سلامتی استخوانها در طول عمر ضروری است کلسیم که عنصر اصلی استخوان است تنها در صورت حضور ویتامین (دی) قابل جذب است .ویتامین دی وکلسیم در بسیاری از اعمال بدن از قبیل حفظ سیستم ایمنی وسلامتی سیستم عصبی دخالت دارند.

١-سابقه مصرف داروهای حاوی کلسیم

٢-درصورت مصرف داروهای حاوی کلسیم ٬فسفر یا ویتامین D همراه با این دارو .

*- پاسخ بالینی به ویتامین D به مقدار کلسیم رژیم غذائی بستگی دارد.

١-تصلب شرائین، نارسائی قلبی٬زیادی کلسیم و فسفات خون ٬ حساسیت مفرط به ویتامین D ونارسائی کلیه.

٢-مصرف مقدار زیاد ویتامین «دی» (بیشتر از ۱۰۰۰ واحد روزانه) می تواند شما را بسیار بیحال و مریض کند. نشانه های آن شامل تشنگی بیش از حد، مزة‌فلزی در دهان، درد استخوانی، خستگی،‌چشم درد، خارش پوست، استفراغ، اسهال، نیاز به ادرار کردن،‌و مشکلات عضلانی است.( بیش از حد در معرض نور خورشید بودن، به شما ویتامین «دی« اضافی نمی دهد ).

٣-در صورت مصرف آنتی اسیدهای حاوی منیزیوم، گلیکوزیدهای دیژیتال، وراپامیل و دیورتیک های تیازیدی .

با مصرف مقادیر معمولی این دارو عوارضی در انسان به اثبات نرسیده است٬با این وجود منافع دارو در برابر مضار آن باید سنجیده شود.

مصرف کافی و مناسب ویتامین «دی» می توانداز بروز یک سری از بیماریهای جدی شامل موارد زیر جلوگیری کند:

●پوکی استخوان:

جلوگیری از حالت نرمی و شکنندگی سریع استخوان ها.( ویتامین «دی» بدن را در مقابل بیماریهایی نظیر ریکتز، نرمی استخوان (استئومالاسی) ، پوکی استخوان و استئوپنی حفظ می کند.) افرادی که در قسمتهای آب و هوای شمالی زندگی می کنند و کسانی که نور مستقیم خورشید را دریافت نمی کنند. برای تقویت استخوان ها نیاز به مصرف مکمل های ویتامین «دی» دارند. اگر سطح ویتامین «دی» بدن پایین باشد مکمل های کلسیم در درمان پوکی استخوان کمکی نمی کنند.

●سرطان:

ویتامین «دی» در رشد سلولها دخالت دارد و نشان داده شده است که باعث کاهش رشد سلولهای سرطانی خون، رودة بزرگ پوست و پستان میشود. همچنین تحقیقات بیانگر این نکته است که افراد با سطح کافی ویتامین «دی» خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات و کولورکتال دارند.

●دیابت:

ویتامین «دی» به تنظیم قند خون برای جلوگیری از دیابت یا کنترل آن کمک می کند.

●مولتیپل اسکلروزیس:

ویتامین «دی» بدن را در مقابل این بیماری حفظ می کند.
ویتامین «دی» همچنین در موارد زیر مفید است:

• کمک به پاراتیروئید فعال

• کاهش آسیب غضروفی در افراد مبتلا به آرتروز و کاهش شدت روماتیسم مفصلی

• در موفقیت درمان پسوریازیس.

• در افراد تحت درمان با داروهای ضد تشنج یا گلوکوکورتیکوئیدها.

●روغن ماهی ● ماهی سالمون آزاد ●شیر ●قارچ ●حبوبات ●زردة تخم مرغ
نور خورشید منبع طبیعی برای ساخت ویتامین «دی» در بدن است. اگر پوست روشن باشد روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار گرفتن نیاز روزانه را به ویتامین «دی» مرتفع میکند . در صورت داشتن پوست تیره به مدت ۳ ساعت در برابر نور خورشید قرار گرفتن میتواند مفید باشد. ابر، مه آلودگی، لباس و پوشش، فیلترهای نوری و پنجره های شیشه ای میزان دریافتی نور خورشید رابرای ساخت ویتامین D کاهش می دهند.

برای`پیشگیری از بیماری وکمبود ویتامین D،در بزرگسالان وکودکانی که به طور منظم در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند مقدار مصرف توصیه شده در روز ٬ به این ترتیب است:
شیرخواران وکودکان: از بدو تولد تا سن ۳ سالگی ۳۰۰تا۴۰۰ واحددر روز. در سنین ۴تا۶ سال ۴۰۰ واحد درروز. در سن ۷تا۱۰ سال ۴۰۰

واحد در روز. در بزرگسالان ۲۰۰تا۴۰۰ واحد و زنان باردار وشیر ده ۴۰۰ واحد در روز.

۱- دارو را مطابق دستور پزشک مصرف نمائید٬ زیرا خطر مسمومیت با مصرف طولانی مدت ویا مقادیر زیاد ویتامین D وجود دارد.

٢- به علت حساسیت متفاوت افراد به اثرات این دارو ٬ مقدار مصرف ﺁن باید بر اساس پاسخ بالینی تنظیم گردد.

زیادی کلسیم٬ زیادی ویتامین D ٬استئودیستروفی کلیوی همراه با زیادی فسفات خون.

هر دارو بموازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض نا خواسته گردد ٬ اگر چه کلیه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود ولی در صورت تداوم هر یک از عوارض زیر مراجعه به پزشک لازم است:

 

-علایم زودرس مسمومیت با ویتامین D همراه با زیادی کلسیم خون :

یبوست٬ تهوع یا استفراغ ( معمولا در کودکان ونوجوانان شایعتر هستند ) اسهال ٬سر درد ٬کاهش اشتها ٬ احساس طعم فلزی٬ تشنگی٬خشکی دهان وخستگی یا ضعف غیر عادی .

 

-علایم دیررس مسمومیت با ویتامین D همراه با زیادی کلسیم خون :

درد استخوان ٬ کدورت ادرار ٬ فشار خون بالا ٬حساسیت به نور یا تحریک چشمها ٬ ضربان نامنظم قلب٬ خارش پوست٬ تغییرات خلق یا روان ٬ درد عضلانی تهوع یا استفراغ٬درد شدیدمعده٬ حملات تشنجی٬ تکرر ادرار بخصوص در شب یا افزایش حجم ادرار وکاهش غیر عادی وزن

مصرف همزمان موارد زیر باعث کاهش جذب میزان ویتامین «دی» میشود:

• کلسترامین

• روغن معدنی

• الکل

• بعضی از درمانی های ضد تشنج

در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک ٬ بیمار به بیمارستان یا مراکز درمان مسمومیت منتقل گردد.

– دور از دسترس اطفال نگهداری نمائید.
– در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد ،دور از نور٬ و رطوبت ودرون بسته بندی اصلی نگهداری شود.
– از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری نمائید.

●ویتامین دی- ویژل٠٠٠/ ٥٠واحد در بسته های صد عددی.

قرص ویتامین دی برای کودکان

دریافت بیش از حد ویتامین D ممكن است ایجاد مسمومیت با ویتامین D بنماید بنابراین مقدار ویتامین D برای پیشگیری و درمان باید بررسی و براساس هر بیمار اجرا و با دقت مراقبت شود.

ویتامین‌ها و املاح در بدن برای واكنش‌ها و سوخت‌وساز مناسب ضروری هستند جهت تامین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز باید در غذای مصرفی حتماً وارد بدن شود كه مهمترین آنها ویتامین A،D آهن، روی و كلسیم هستند. ویتامین A نقش مهمی در رشد و بینائی دارد آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز و حمل اكسیژن به سلول‌ها لازم است كمبود آهن می‌تواند كم‌خونی ایجاد نماید.

روی نیز جهت رشد جسمی و روحی و هم‌چنین شركت در آنزیم‌های مختلف مورد نیاز می‌باشد. كمبود ویتامین D و كلسیم می‌تواند انسان را مبتلا به نرمی استخوان و پوكی استخوان كند پوكی استخوان بیماری است كه در آن كمیت و كیفیت استخوان‌ها كاهش می‌یابد و بعلت ضعف اسكلتی خطر شكستگی در استخوان مهره‌ها، كمر، لگن و شانه‌ها را افزایش می‌دهد.

پوكی استخوان مشكل جهانی است و سالیانه حدود ۶/۱ میلیون شكستگی لگن در سراسر جهان اتفاق می‌افتد. ویتامین D به جذب كلسیم كمك می‌كند و برای استحكام و سلامت استخوان‌ها لازم است. ویتامین D میزان كلسیم و فسفر را از طریق كمك به جذب آنها از مواد غذایی تنظیم نموده و میزان طبیعی ساخت استخوان را امكان‌پذیر می‌سازد ضمناً از كاهش میزان كلسیم سرم خون نیز جلوگیری می‌كند. دو نوع ویتامین D داریم ویتامین D2 یا ارگوكلسیفرول و ویتامین D3 یا كوله كلسیفرول كه در بدن به شكل فعال عمل می‌كند این نوع ویتامین باید در مكمل‌ها باشد.

ویتامین D2 در معرض نور خورشید به ویتامین D3 تبدیل می‌شود به همین جهت توصیه می‌شود روزانه نیم‌ساعت ۲ بار در هفته در تابستان‌ها ساعت ۱۰ صبح یا ۵-۳ عصر كه هوا خیلی گرم نیست اندام‌ها یا بدن در معرض آفتاب باشد تا میزان لازم در بدن ساخته شود البته در حالی‌كه كرم ضد آفتاب نزده باشیم و توجه داشته باشیم اشعه مفید از پشت شیشه عبور نمی‌كند. به كودكان و افرادی كه در معرض اشعه آفتاب نیستند توصیه می‌شود بخصوص در زمستان‌ها كه آفتاب كم است از مكمل‌های ویتامین D استفاده نمایند.

ویتامین دی

ویتامین D در سوخت و ساز بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. تحقیقات اخیر نشان داده‌‌اند كه كمبود ویتامین D به عنوان عامل اصلی حداقل ۱۷ نوع سرطان و همچنین بیماری‌هایی مانند سكته قلبی، افزایش فشارخون، دیابت، بیماری‌های مزمن پوست مانند اگزما، بیماری‌های كلیه، اختلالات پروستات دردهای مزمن مانند استئوآرتریت، پوكی استخوان، ضعف عضلانی، كولیت اولسروز (زخم‌روده بزرگ)، آسم، بیماری M.S و غیره می‌باشد. اندازه‌گیری ویتامین D جهت بررسی میزان ویتامین‌ D در بدن منحصراً اندازه‌گیری آن در خون است.

میزان ویتامین D لازم حیاتی در بدن ۸۰-۵۰ نانوگرم در میلی‌لیتر است و مصرف اضافی آن برای آینده در بدن ذخیره می‌شود. ویتامین D تولید شده در بدن از كلسترول ساخته می‌شود. به همین جهت مصرف داروهای كاهش دهنده كلسترول ممكن است كمبود ویتامین D را باعث شود. نشان داده شده رژیم‌های غذایی كمبود كلسترول مانند گوشت، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ و كاهش پروتئین‌ها با كمبود ویتامین D همراه است.

دریافت بیش از حد ویتامین D ممكن است ایجاد مسمومیت با ویتامین D بنماید بنابراین مقدار ویتامین D برای پیشگیری و درمان باید بررسی و براساس هر بیمار اجرا و با دقت مراقبت شود. در افراد طبیعی مصرف طولانی مدت دوزهای بالای ویتامین دی ( ۵۰تا ۱۰۰ برابر معادل ۲۰۰۰ واحد بین‌المللی نیاز فیزیولوژیك) ممكن است موجب مسمومیت با ویتامین D گردد. دوز مسمومیت شیرخواران و كودكان كه حساسیت بیشتری دارند گاهی اوقات در اثر ناآگاهی والدین یا عدم كنترل در هیپو پاراتیروئیدی كه ویتامین D به صورت درمان طولانی مدت مصرف می‌شود ظاهر می‌شود.

ثابت شده است مصرف روزانه ۰۰۰/۵۰ واحد بین‌المللی ویتامین D بمدت چند ماه سبب ایجاد مسمومیت گردد. گاهی اوقات برای درمان كمبود از مقدار خوراكی و تزریقی ویتامین D بیش از حد مجاز توصیه شده استفاده می‌شود كه این مقدار باید زیرنظر پزشك به مدت كوتاه انجام شود و تجویز ویتامین D دركودكان از اهمیت خاص برخوردار است.

نكته جالب این است كه در صورت تابش بیش از حد اشعه آفتاب به پوست مسمومیت با ویتامین D روی نمی‌دهد چرا كه طبیعت مكانیسم‌های متعدد برای تقلیل خطر بروز مسمومیت با این ویتامین را دارا است. علائم مسمومیت با ویتامین D ممكن است با شكایاتی چون بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، بیقراری، یبوست، اختلال رشد، پرنوشی، پر ادراری، رنگ‌پریدگی، سردرد و افزایش فشارخون همراه باشد. رسوب كلسیم در نسوج نرم، رتینوپاتی، كدورت قرنیه نیز ممكن است روی دهد و در صورت ادامه مصرف ویتامین D ممكن است منجر به نارسائی پیشرونده كلیه شود.

جهت تامین میزان كافی ویتامین D برای افراد بالغ قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید بطور منظم در چهار فصل و تا حد امكان با بیشترین سطح پوست توصیه می‌شود. در صورت كمبود ویتامین D در بدن دریافت ۵۰۰۰ واحد بین‌المللی بطور روزانه به مدت ۳ ماه و آزمایش تنظیم بعدی ویتامین D خون بین ۸۰-۵۰ نانوگرم در میلی‌لیتر توصیه می‌شود. درماتولوژیست‌ها توصیه نموده‌اند در صورت اجتناب از تابش نور خورشید برای پیشگیری از راشیتیسم نزد كودكان و استئومالاسی بزرگسالان دو قرص معادل ۵۰۰ واحد بین‌المللی نیاز است.

اكثراً مردم ویتامین D مورد نیاز خود را از تابش نور خورشید مثل تماس دست‌ها و صورت و بازوها در خلال پیاده‌روی بدست می‌آورند. تولید ویتامین در پوست بسیار سریع است. در ایران جهت پیشگیری از راشیتیسم در كودكان قطره ویتامین D + A از روز پانزدهم تا یكسالگی ۲۵ قطره روزانه معادل ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D و ۱۵۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین A توصیه می‌شود و تا سن ۲ سالگی هم برحسب شرایط و كمبود توصیه می‌شود.

دانستنی هایی در مورد ویتامین D :
(1) رای، میانگین: ۵