۱۰ آزمایش مهم که سالی دو بار باید انجام داد

روابط عمومی آزماتو روزانه تلفن های متعددی از شهروندان تهرانی دریافت می کند با این پرسش که چه آزمایشاتی را جهت اطلاع از سلامت خود انجام دهیم. پاسخ ما معمولا انجام یک چکاپ معمولی و سپس بررسی نتایج و در نهایت تصمیم گیری جهت انجام آزمایشات تکمیلی می باشد.

انجام آزمایشات چکاپ سالانه برای بالغین مهمترین قدم در پیش گیری از ابتلاء به بیماری های پیچیده از جمله دیابت و اختلالات قلبی عروقی می باشد. با داشتن نتایج سالانه آزمایشات خون خود می توانید اطلاع جامعی از وضعیت سلامت خود و یا سایر نزدیکان خود داشته باشید.
هرچه اطلاعات عمومی جامعه از آزمایشات چکاپ و روتین بالاتر باشد سطح سلامت جامعه رشد مناسبی خواهد داشت و چه بسا بیماری های مهلکی چون انواع سرطان، حملات قلبی، دیابت باپیش گیری و درمان مناسبتری کنترل خواهند شد.

در این قسمت از وب سایت آزماتو بر این هدف هستیم تا با معرفی ۱۰ آزمایش ساده ولی مهم اطلاعات کاربردی به مراجعین محترم داده باشیم . بنا بر توصیه سازمان بهداشت جهانی انجام این آزمایشات سالانه دو مرتبه برای افراد بالای ۳۵ سال توصیه می شود.

 

۱۰ آزمایش مهم

 

10 آزمایش مهم که سالی دو بار باید انجام داد

 

 

۱- با آزمایش ساده CBC یا بررسی کامل سلول ها و فاکتورهای خونی شروع می کنیم.

در خون شما سلول های گلبول قرمز (حمل کننده اکسیژن)، گلبول های سفید (عامل امنیت بدن شما در برابر عفونت ها ) و همچنین پلاکت ها (سلول های لخته کننده خون ) وجود دارند. با آزمایش ساده CBC شما می توانید اطلاعات بسیار مهم درباره این سلول ها بدست آورید. در آزمایش CBC شما از میزان هماتوکریت که بیانگرنسبت گلبول های قرمز خون شما به کل حجم خون در گردش شما است ،مطلع می شوید. همچنین از میزان هموگلوبین خون خود مطلع می گردید که بیانگر اندازه پروتیین حمل کننده اکسیژن در بدن شما است و فاکتور مهمی در تعیین غلظت خون شما است.

در بعضی از مراجعین که به دنبال ورزش و فعالیت بدنی علایم خستگی بیش از حد در خود احساس می کنند شاید به نوعی کم خونی دچار شده باشند که این آزمایش ساده می تواند اطلاعات مفید ی به شما و پزشک معالجتان بدهد.

خوشبختانه قسمت قابل توجهی از کم خونی ها قابل درمان هستند و حتی با مصرف مکمل های ساده غدایی می تواند درمان شوند.

 

۲-تست مهم دیگر بررسی میزان قند خونتان است

این تست همانند یک کاوشگردقیق میتواند دیابت را در مراحل ابتدایی شناسایی کند و از پیشرفت کنترل نشده این بیماری جلوگیری کند. بهترین استاندارد برای بررسی میزان قند خون شما ، نمونه خون ناشتا است .

همچنین می توان از آزمایش ۲ ساعت بعد از ناشتا اطلاعات بسیار با ارزشی از نحوه پاسخ بدن شما به بالا رفتن میزان قند خون به دنبال خوردن صبحانه و ترکیبات قندی بدست آورد. آزمایش دیگری بررسی HbA1C است که نشان دهنده میانگین قند خون شما در دو تا سه ماه اخیر می باشد.

این آزمایش می تواند اطلاعات مفیدی برای بیماران دیابتیک داشته و بررسی رژیم درمانی آنها را با دقت بیشتری انجام دهد. اگر شما در خانواده ای هستید که از نزدیکان شما به دیابت مبتلا می باشند با انجام این تست می توانید از میزان قند خون خود آگاه گردید.

خبر خوب اینکه اگر میزان قند خون شما بالاتر از حد معمول است ورزش و یا پیاده روی نسبتا تند به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می تواند کارایی بدن شما را در مقابله با افزایش قند خون بالاتر ببرد و میزان آنرا بصورت قابل توجهی کاهش دهد. با این حال اگر قند خونتان از حد معمول بالاتر است حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

 

۳-حواستان به چربی های خونتان هم باشد

اطلاع از نتایج آزمایشهای چربی های خون از نمونه ناشتا می تواند به پزشکان در رابطه با برنامه ریزی برای پیشگیری از ابتلا به اختلالات قلبی عروقی بیماران کمک مهمی بکند. به طور کلی چربی خوب خون شما (HDL) بهتر است که بینmg/dl 50-45 باشد ولی چربی بد یا (LDL) شما بهتر است که کمتر ازmg/dl 130 باشد همچنین میزان تری گلیسیرید ناشتای شما باید کمتر از ۱۵۰mg/dl باشد. باید توجه داشت کسانی که در گذشته حملات قلبی داشته اند ، سیگاریها و یا کسانی که فشار خون بالایی دارند بهتر است که LDL خون آنها کمتر ازmg/dl 100 باشد.

اگر شما از فاکتورهای پر خطر خود آگاه هستید مثل آنچه که در بالا اشاره شد می توانید با پزشک خود مشورت کرده و با درخواست تست های اختصاصی دیگر از وضعیت قلب و عروق خود مطلع گردید. اگر می خواهید چربی خوب شماHDL بالاتر رود و چربی بد LDLکاهش یابد ورزش را فراموش نکنید.

 

۴-مواظب علایم التهاب در بدن خود باشید

آزمایش دقیق CRP می تواند وجود التهاب در بدن شما را در مراحل ابتدایی بیماریهای مختلف مشخص کند. وجود التهاب های مختلف در عروق بدن که می تواند باعث اختلالات قلبی عروقی گردند توسط این آزمایش قابل ردیابی است اگر کسی کلسترول خونش بالا باشد و CRPاو هم از حد معمول بالاتر رود خطر حمله قلبی در او به مراتب بالاتر است نسبت به کسی که فقط کلسترول بالا یا CRP بالای دارد. بهتر است این آزمایش دو بار به فاصله یکماه انجام شود تا با بررسی بالا یا پایین رفتن آن بتوانید نتیجه بهتری نسبت به شرایط عمومی بدن خود داشته باشید. لازم به ذکر است افراد سیگاری که سیگار را ترک کرده اند میزان این فاکتور خونی در آنها کاهش می یابد.

 

۵-تست های مربوط به غده تیرویید

اختلالات مربوط به کارکرد تیروییدمی تواند خواب ، میزان فعالیت سوخت و ساز بدن شما را تحت تاثیرقراردهد. در کم کاری تیرویید ، افزایش وزن ، افزایش خواب ،ریزش مو و اختلالات شخصیتی دیده می شود. اگر به اختلالات تیرویید رسیدگی نشود می تواند به بیماری خطرناکی تبدیل شده و کیفیت زندگی را نامطلوب کند در این رابطه اندازه گیری هورمون TSH می تواند بسیار کمک کننده باشد همچنین اندازه گیری هورمون های تیروییدی T3وT4 به همراه تست محرکه تیرویید TSH فاکتورهای بسیار مهمی در بررسی سلامت غده تیرویید شما می باشند.

 

۶-مواظب کبد خود باشید

کبد بافتی است بسیار فعال که از متابولیسم مواد غذایی گرفته تا داروها در این ارگان حیاتی انجام می گردند.

متاسفانه شیوه زندگی مدرن , کم تحرکی و استفاده از غذاهای پرچرب نیمه آماده به همراه مواد نگه دارنده آسیب جدی به این بافت حیاتی می زند. اندازه گیری مارکرهای کبد مثل SGOT/SGPT به همراه ALK.PH سالانه دوبار، می تواند شما را از سلامت کبد خود آگاه سازد اگرمیزان آنزیمهای کبدی شما بالا است.

می تواند مربوط به شیوه زندگی شما باشد مثل مصرف غذاهای چرب و کم تحرکی .به خاطر داشته باشید این شیوه زندگی می تواند شما را به کبدچرب مبتلا کند خوشبختانه کبد می تواند خود را به صورت بسیار موثری ترمیم کند ، لذا می توانید بعد از آگاهی از سلامت کبد خود با روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش ، کاهش مصرف غذاهای آماده ، فست فودها و جایگزینی آن با سبزیجات از کبد سالم تری برخوردار گردید.

 

۷- تست های مربوط به کارکرد کلیه شما

شما دو عدد کلیه دارید به اندازه تقریبی مشت بسته خودتان که در دو طرف بدنتان قرار گرفته اند. این ارگان های حیاتی مسوول پاکسازی خون شما ، دفع سموم و ضایعات آن توسط ادرار می باشد. همچنین کلیه باعث کنترل میزان آب و الکترولیت های بسیار حیاتی برای بدن ما می باشند. سه نقش حیاتی دیگه کلیه ها در تولید ویتامین D ، تولید گلبول های قرمز و هورمون های کنترل کننده فشار خون می باشند. در نتیجه نظارت بر کار کلیه توسط شما و پزشک تان جهت اطلاع از سلامت آنها امری است ضروری . در این رابطه، یک نمونه خون و ادرار می تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی از سلامت کلیه به شما بدهد.

افرادی که از بیماری های چون دیابت و فشارخون رنج می برند می توانند با آزمایشات مرتب و با فاصله زمان های مشخص از وضعیت کلیه های خود با خبر گردند. مواردی که شما می توانید به اختلال در کار کلیه شک کنید مثل : فشار خون بالا خون در ادرار، سختی و دردناک بودن حین ادرار کردن ، تورم در دستان و پاها می باشند. آزمایش سنجش میزان کراتینین Cr و نیتروژن خون BUN می تواند از مهمترین تست های اولیه جهت بررسی کارکرد کلیه شما باشد.

آزمایش مهم که سالی دو بار باید انجام داد

اگر کراتینین بیش از حد در خون شما تجمع یابد نشانگر این است که کلیه قادر به پاکسازی خون از کراتینین نمی باشند. ماده دیگری که باید از خون شما توسط کلیه ها پاکسازی می گردد، نیتروژن می باشد با این حال هر نوع افزایش در میزان نیتروژن ُصرفا دلیل اختلال کلیوی نیست مصرف داروهایی مثل آسپرین و بعضی از آنتی بیوتیکها می تواند میزان نیتروژن خون را افزایش دهد.

تست دیگر بررسی ادرار بصورت میکروسکوپی و کشت ادرار می باشد . وجود ترکیباتی مثل خون و پروتیین می تواند مربوط به اختلال کلیه باشند ولی موارد دیگر مثل ورزش های سنگین ، عفونتهای مختلف نیز می توانند باعث دفع پروتیین در ادرار گردند .

 

۸- تومورمارکرها :

تومورمارکرها پروتیینهایی هستند که غدد سرطانی و یا خود بدن در پاسخ به شروع سرطان تولید می شوند. همانگونه که اطلاعات دارید سرطان ها انواع مختلفی دارند وهرکدام از علایم و آزمایشات خاصی جهت تشخیص و درمان برخوردارهستند. در آزمایشگاه های آزماتو کلیه تست ها و مارکرهای سرطان های مختلف با پیشرفته ترین سیستم های تشخیصی انجام می شود. در آقایان بررسی میزان PSA و FREE PSA خون بعد از ۴۰ تا ۴۵ سالگی می تواند اگر اختلالی در وضعیت سلامت غده پروستات ایجاد شده باشد را نشان دهد. در خانم ها بررسی میزان CA 15-3 و CA-125 که در سرطان سینه و تخمدان ها افزایش می یابد میتواند عامل مهمی در پیشگیری از این سرطان رایج در خانوم ها باشد.
با دانستن نتایج این تست ها و سایر اطلاعات تشخیصی که پزشکتان در اختیار دارد اطلاعات پیشگیرانه بهتری را می تواند به شما بدهد.

 

۹- ویتامین D

ویتامین D برای داشتن استخوان های سالم و قوی لازم است چون به برداشت کلسیم از مواد غذایی و استفاده آن در استخوان ها کمک می کند. در نتیجه کمبود این ویتامین می تواند آسیب جدی به استخوان ها و و میزان کلسیم آنها بزند. البته ویتامین D نقش های دیگری مثل رشد سلولی ، تقویت سیستم ایمنی و کنترل التهاب در بدن دارد. اندازه گیری ویتامین D خون بهترین شیوه برای آگاهی از میزان این ویتامین در بدن می باشد.

باید به این نکته توجه داشت که تحقیقات نشان داده است کم بود ویتامین D می تواند دربروز اختلالات قلبی عروقی، سرطان و اختلالات روحی روانی در بزرگسالی و حتی بروز حملات آسمی شدید در اطفال را باعث گردد. اگر احساس می کنید که از کمبود این ویتامین رنج می برید با انجام آزمایش ویتامین D می توانید از میزان آن در خون خود مطلع شوید ودر صورت نیار به راحتی میزان این ویتامین را با خوردن قرص های مکمل و به صورت برنامه ریزی شده و تحت نظر پزشک به حد مطلوب برسانید.

امروز ثابت شده است که ویتامین D می تواند در پیشگیری از دیابت نوع ۱ و ۲ و حتی کنترل فشار خون نقش داشته باشد. اخیرا تحقیقات نشان داده است ثابت ماندن ویتامین D در محدوده نرمال می تواند در پیشگیری از بیماری M.S نیز موثر باشد.

 

۱۰-(Dehydroepiandposterone)DHEA

هورمونی است از غدد فوق کلیوی ترشح می گردد و فعال کننده هورمون های جنسی مثل تسترون و استروژن می باشد. گاهی به هورمون DHEA هورمون جوانی نیز می گویند هرچه میزان این هورمون بالاتر، فعالیت سیستم ایمنی بهتر بوده و احساس شادآبی و جوانی بیشتری خواهید داشت. همچنین نقش این هورمون را در بهبود تراکم استخوانی ، کاهش چربی ناحیه شکم ، پیشگیری از دیابت ، سرطان و اختلالات قلبی نشان داده شده است. در نتیجه با اندازه گیری این هورمون در خون خود می توانید بعد از مشورت با پزشک معالج خود و در صورت نیاز از این هورمون در بهبود شرایط سلامت خود بهرمند گردید.
ما به سلامتی شما بها می دهیم
با ما در تماس باشید

۱۰ آزمایش مهم که سالی دو بار باید انجام داد

آزمایش مهم که سالی دو بار باید انجام داد – هزینه آزمایش – محاسبه هزینه آزمایش – هزینه آزمایش بارداری – هزینه آزمایش ازدواج

۱۰ آزمایش مهم که سالی دو بار باید انجام داد
چقدر خوب بود؟