آزمایش بارداری چیست؟

 

آزمایش بارداری

 

دو نوع تست بارداری وجود دارد؛ تست بارداری با استفاده از نمونه ادرار و نمونه خون. هر دو آزمایش وجود هورمون گونادوتروپین جفتی انسانی را تشخیص می دهند. این هورمون مدت کوتاهی پس از چسبیدن نطفه به پوشش داخلی رحم، توسط جفت تولید می شود و در روزهای اول بارداری به سرعت در بدن تولید می شود. این تغییر سریع در هورمون، علائم بارداری را تحریک می کند.

 

 

آزمایش ادرار برای تست بارداری

 

آزمایش ادرار به دو روش انجام می شود و می توان آن را در منزل یا کلینیک انجام داد. یکی از راه ها جمع آوری ادرار در یک ظرف و قراردادن بی بی چک (عکس بیبی چک مثبت ) داخل آن است یا قرار دادن ادرار در یک ظرف خاص با قطره چکان می باشد. روش دیگر قرار دادن کیت آزمایش در جریان ادرار و جمع آوری آن است.
برای مشاهده نتیجه آزمایش باید منتظر بمانید. تغییر رنگ، خط و یا نماد (مثلا مثبت یا منفی بودن) نتیجه آزمایش را تعیین می کند. کیت آزمایش بارداری دیجیتال به این شکل عمل می کند که نتایج را به صورت باردار یا غیر باردار نمایش می دهد (چند روز بعد از نزديكي بي بي چك نشون ميده).

 

۱- چه زمانی می توانم آزمایش ادرار انجام دهم؟

بیشتر پزشکان توصیه می کنند تا روز اول قاعدگی صبر کنید و هنگامی که متوجه شدید قاعدگی شما قطع شده است آزمایش ادرار انجام دهید. معمولا در این حالت دو هفته از لقاح گذشته است. البته برخی آزمایشات حساس تر عمل می کنند و می توانید زودتر آزمایش را انجام دهید (چند روز بعد از لقاح علائم بارداری ظاهر می شود؟).

 

۲- آزمایش ادرار تا چه حد دقیق است؟

آزمایش ادرار یا بی بی چک بهمراه آزمایش بارداری خانگی هنگامی که به درستی انجام شود حدود ۹۷% دقت دارد. آزمایش بارداری خانگی به دلیل ارزان بودن، خصوصی بودن، راحت بودن و نتیجه سریع طرفدار زیادی دارد.
اما اگر آزمایش به درستی انجام نشود یا خیلی زود گرفته شود، نتیجه نادرست می دهد. اگر نتیجه آزمایش منفی شد اما باز هم علائم بارداری را مشاهده کردید، یک هفته صبر کنید و آزمایش دیگری بگیرید یا با پزشک تماس بگیرید و آزمایش خون انجام دهید.

 

 

آزمایش خون بارداری

 

دو نوع آزمایش خون وجود دارد. آزمایش خون کمی که مقدار دقیق hCG داخل خون را تعیین می کند یا آزمایش خون کیفی hCG که باردار بودن یا نبودن شما را بصورت مثبت یا منفی مشخص می کند (سوالات رایج شما درباره هورمون بارداری یا بتا).
در زیر لیستی از سطوح hCG خون در طول بارداری ذکر شده است:
(LMP) به معنی آخرین دوره قاعدگی است، اعداد بتا زیر، از آخرین پریودی در مقابل مقدار عدد بتا براساس واحد mIU/mI یا IU/I
• سه هفته :۰-۵
• ۴ هفته: ۵-۴۲۶
• ۵ هفته: ۱۸-۷۳۴۰
• ۶هفته: ۱۰۸۰-۵۶۵۰۰
• ۷ تا ۸ هفته: ۷۶۵۰-۲۲۹۰۰۰
• ۹ تا ۱۲ هفته: ۲۵۷۰۰-۲۸۸۰۰۰
• ۱۳ تا ۱۶ هفته: ۳۳۰۰-۲۵۳۰۰۰
• ۱۷ تا ۲۴ هفته: ۴۰۶۰-۱۶۵۴۰۰
• ۲۵ هفته تا انتها: ۳۶۴۰-۱۱۷۰۰۰

 

مزایای انجام آزمایش خون بارداری:

• می توان بارداری را زودتر از آزمایش ادرار تشخیص داد. در واقع ۱۲-۷ روز بعد از لقاح (چند روز بعد از نزدیکی باردار می شویم؟)، بارداری تشخیص داده می شود.
• می توان غلظت هورمون hCG را در خون اندازه گیری کرد (این اطلاعات به پزشک کمک می کند به تشخیص بیماری ها در طول بارداری بپردازد).

 

معایب انجام آزمایش خون بارداری:

• از آزمایش ادرار گران تر است.
• تعیین نتیجه آزمایش زمان بر است.
• باید در مطب پزشک انجام شود.
نتایج نادرست آزمایش بارداری
اگر آزمایش بسیار زود انجام شود (آزمایش خون بارداری کی جواب میده؟)، ممکن است گونادوتروپین کوریونیک انسان (hCG) را حتی در هنگام بارداری به درستی تشخیص ندهد. برای تست مثبت، حداقل ۷ روز پس از لقاح آزمایش انجام دهید. در اغلب موارد، زمانی که یک زن دوره خود را از دست داده است، اگر حامله باشد، آزمایش مثبت خواهد بود. سطح گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG) (بالا بودن بتا در اوایل بارداری به چه معنا است؟ ) بیشتر از حد نرمال نشان دهنده موارد زیر می باشد:
• تومور جفت با مرگ جنین
• حاملگی چندقلو، مانند دوقلو یا سه قلو
• سرطان تخمدان و سایر انواع سرطان در برخی موارد (سرطان دهانه رحم: دلایل، علائم و درمان)
• حاملگی طبیعی
• خون یا پروتئین در ادرار، که می تواند در نتیجه تداخل ایجاد کند
• استفاده از داروها برای جلوگیری از تشنج، دارو برای درمان سندرم پارکینسون یا داروهای فنوتیازین مانند کلرپرمازین توسط مادر
سطوح گونادوتروپین کوریونیک انسان (hCG) کمتر از حد نرمال (بتای پایین در اوایل بارداری نشانه چیست؟ ) نشان دهنده موارد زیر می باشد:
• حاملگی خارج از رحم (علایم بارداری خارج از رحم)
• سقط جنین (برای سقط جنین چه باید کرد)

 

معنی نتایج آزمایش بارداری چیست؟

مهم این است که بدانید نتیجه مثبت یا منفی چیست. اگر نتیجه مثبت باشد، باردار می باشید. در موارد بسیار نادر، ممکن است نتیجه مثبت کاذب باشد. این بدان معنی است که باردار نیستید اما آزمون می گوید باردار هستید. اگر در ادرار خون یا پروتئین باشد، ممکن است نتیجه مثبت کاذب دیده شود. بعضی داروهای خاص مانند آرام بخش، ضد انسداد یا خواب آور(علت و درمان بی خوابی+قرص خواب آور ) نیز ممکن است نتایج مثبتی ایجاد کنند. اگر نتیجه منفی دریافت کنید احتمالا باردار نخواهید بود. با این حال، ممکن است هنوز حامله باشید اگر:
• تاریخ انقضای آزمون گذشته باشد.
• آزمون را به روش اشتباه انجام داده باشید.
• خیلی زود آزمایش کرده باشید
• ادرار شما بیش از حد رقیق باشد، زیرا مقدار زیادی مایع قبل از آزمایش نوشیده اید.
• داروهای خاصی مثل دیورتیک ها یا آنتی هیستامین مصرف کرده باشید.
– اگر نتیجه تست حاملگی منفی است، ظرف یک هفته آینده مجددا آزمایش انجام دهید. برخی از آزمایشهای حاملگی خانگی آزمایش دوباره را بدون توجه به نتیجه توصیه میکنند.
– اگر دو نتیجه متفاوت کسب کردید با دکتر تماس بگیرید. آزمایش خون ایده خوبی برای تایید نتایج است.

 

________________________________________

 

سوالات رایج شما درباره آزمایش خون بارداری

 

۱- چه زمانی می توانید آزمایش خون را انجام دهید؟

این یکی دیگر از مزایای استفاده از تست خون می باشد: می توانید آن را زودتر از آزمایش ادرار انجام دهید. به طور معمول، آزمایش ادرار تا دو هفته پس از تخمک گذاری یا اولین روز پس از یک دوره از دست رفته نتایج مثبت نشان نمی دهد. در مقابل، می توانید آزمایش خون و نتیجه دقیق را در عرض ۷-۱۲ روز پس از تخمک گذاری دریافت کنید، زیرا کوچکترین مقدار hCG را تشخیص می دهد.

 

۲- اگر نتیجه تست بارداری خانگی من مثبت باشد، به معنی باردار بودن من است؟

نتیجه مثبت تست بارداری خانگی نشانه حضور هورمون hCG در سیستم شما می باشد. هنگامی که یک تخمک در پوشش داخلی رحم زن کاشته می شود (چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود)، هورمون hCG شروع به زیاد شدن می کند. این نشانه بارداری است.

 

۳- اگر نتیجه تست بارداری خانگی من منفی باشد، به معنی باردار نبودن من است؟

نتیجه منفی می تواند نشانه باردار نبودن، زود انجام دادن آزمایش یا اشتباه انجام دادن آزمایش باشد. حساسیت تست های بارداری متفاوت است و ممکن است شما به بدن زمان کافی برای تولید هورمون های hCG را نداده باشید. همچنین اگر زمان آزمایش بیشتر از مقداری که بر روی پاکت ذکر شده است باشد، آزمایش معتبر نیست. بهتر است مطابق دستورالعمل رفتار کنید و پس از پریود نشدن، آزمایش را انجام دهید.

 

۴- اولین آزمایش بارداری خانگی را چه زمانی می توانم انجام دهم؟

توصیه می شود صبر کنید یک دوره پریود نشوید سپس آزمایش بارداری را انجام دهید. پریود نشدن اولین نشانه بارداری است. اگر نمی توانید صبر کنید و هر چه زودتر باید بفهمید باردار هستید یا خیر، اولین زمان انجام تست بارداری ۱۴ روز پس از لقاح است (علائم بارداری بعد از ۴۸ ساعت نزدیکی).

 

۵- اگر دو تست بارداری خانگی انجام دهم و نتیجه متفاوت به من بدهد به چی معنی است؟

اگر شما پاسخ های متفاوت در تست های متعدد بارداری دریافت کردید، توصیه می شود یک آزمایش خون برای دریافت پاسخ دقیق انجام دهید.

 

۶- آزمایشات حاملگی خون چقدر قابل اطمینان هستند؟

آزمونهای حاملگی خانگی زمانی که به درستی انجام شود حدود ۹۷٪ دقیق است. با این وجود، آزمایش خون دقیق تر است، اما لزوما حساس تر نیست. نتایج به میزان زیادی به آزمایشگاه و روش انجام آزمایش خون بستگی دارد. یک آزمایش خون کمی، که معمولا به نام یک آزمایش گنادوتروپین کوریونی بتا (hCG) انجام می شود، واحدهای دقیق گونادوتروپین کوریون (hCG) انسان را در خون اندازه گیری می کند. این بدان معنی است که حتی سطح حداقل را تشخیص خواهد داد. نوع دیگری از آزمایش خون وجود دارد که گاهی اوقات به عنوان یک آزمون کیفی کورونیک گنادوتروپین (hCG) نامیده می شود. این یک آزمون است که به سادگی پاسخ بله یا نه به بارداری میدهد.

 

 

 

 

آزمایش خون بارداری چند روز بعد از تاخیر پریود

 

آزمایش بارداری چگونه است؟

تصمیم به انجام آزمایش بارداری (بخوانید: آزمایش خون برای تست بارداری) دلیل اصلی اضطراب است. اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید، تمام مدت دو هفته را صرف بحث در مورد این می شود که زمان انجام تست مناسب است یا زود است. اگر می خواهید باردار شوید، احتمالا از نتیجه تست مثبت خیلی خوشحال می شوید. همچنین گاهی وسوسه می شوید قبل از اینکه پریودی قطع شود آزمایش را انجام دهید؛ به خصوص اگر علائم اولیه بارداری را می بینید.
اما اگر آزمایش را زود انجام دهید حتی در زمان بارداری ممکن است نتیجه تست منفی باشد. زمان مناسب برای انجام تست چه زمانی است؟

 

بهترین زمان برای تست بارداری

بهترین زمان برای آزمایش بارداری زمانی است که پریودی شما به تاخیر افتاده باشد. این مسئله باعث می شود نتایج منفی و مثبت کاذب ناشی از سقط جنین (بخوانید: از سقط جنین بیشتر بدانید) زودهنگام دیده نشود. اگر به تقویم باروری خود توجه نکرده اید، در حال حاضر زمان مناسب برای توجه به آن است.
اگر پریودی شما نامنظم است یا به پریودی خود توجه نکرده اید، تا زمانی که طولانی ترین چرخه قاعدگی را رد نکره اید آزمایش انجام ندهید. به عنوان مثال، اگر چرخه های شما بین ۳۰ تا ۳۶ روز باشد، بهترین زمان برای آزمون، روز ۳۷ یا بعد است.
چیز دیگری که باید در نظر بگیرید این است که پریودی شما دیر شده است یا خیر. بر طبق وب سایت FDA، از هر ۱۰۰ زن، ۱۰ تا ۲۰ نفر روز بعد از قطع شدن پریود، نتیجه مثبتی از آزمایش حاملگی دریافت نمی کنند، حتی اگر حامله باشند.
حتی آزمایشهایی که برای تشخیص زود هنگام بارداری انجام می شوند نیز به طور دقیق نمی تواند بارداری را قبل از تاخیر پریودی تشخیص دهد.

 

آزمایشات بارداری چگونه انجام می شوند؟

دانستن این که چگونه این آزمایشها کار می کنند به شما کمک می کند زمان انجام آن ها را بفهمید.
آزمایشات هورمون بارداری، گونادوتروپین مزمن انسانی (hCG) را در ادرارتان تشخیص میدهند.
برخی از آزمایشات تغییرات این هورمون، هیپرگلیسوسیل hCG را تشخیص داده اند. hCG منظم بعد از لقاح نطفه در اندومتر تولید می شود. H-hCG به زودی شروع به آزاد شدن می کند؛ بعضی اوقات پس از لقاح.
آزمایش حاملگی در خانه به طور دقیق میزان هورمون بارداری را در ادرار اندازه گیری نمی کند. نتیجه منفی آزمایش حاملگی به این معنی نیست که ادرار شما حاوی hCG نیست. این بدان معنی است که ادرار به اندازه کافی از این هورمون ندارد تا نتیجه مثبت شود.
هنگامی که آزمایشهای بارداری به شما می گویند چه مقدار هورمون تشخیص داده اند، معمولا به شما می گویند هورمون hCG مورد نیاز برای آزمایش چه قدر است. سطح H-hCG در یک زن به طور معمول از hCG بالاتر است. اگر یک آزمایش بارداری H-hCG را تشخیص دهد، احتمال بیشتری برای دریافت یک نتیجه مثبت در اوایل بارداری وجود دارد. اگر آزمایش بارداری نسبت به H-hCG حساسیت نداشته باشد و فقط hCG را به طور منظم تشخیص دهد، احتمال دریافت نتیجه مثبت کم است. اکثر تست های بارداری در بازار برای تشخیص H-hCG عالی نیستند.

 

زمان انجام آزمون بارداری

تست های اولیه را می توان سه یا چهار روز قبل از تاخیر در پریودی آخر انجام داد. این تست ها یک فاز لوتئال ۱۴ روزه را در نظر می گیرند که زمان بین تخمک گذاری (بخوانید: تخمک گذاری چند روز است؟) و پریودی است.
مشکل این است که ممکن است فاز لوتئال شما کوتاه تر یا طولانی تر باشد.
اگر فاز لوتئال شما ۱۲ روز باشد، چهار روز قبل از قطع پریودی نه روز پس از تخمک گذاری است. بنابراین برای شما انجام آزمایش بارداری چهار روز پیش از قطع پریودی کاری بیهوده است.
اگر فاز لوتئال ۱۵ روز را داشته باشید، چهار روز قبل از قطع پریودی، ۱۲ روز پس از تخمک گذاری است. هنوز هم مقدار هورمون های شما به قدر کافی نیست، اما شانس بیشتری نسبت به افرادی که فاز کوتاه دارند، خواهید داشت.
اگر شما تزریق hCG مانند Ovidrel داشته اید، نباید تست بارداری را زود انجام دهید.
آزمایش زودهنگام ممکن است بقایای داروهای باروری را تشخیص دهد.

 

درباره دقت ۹۹ درصد آزمون بارداری چه می شود گفت؟

اگر دستورالعمل ها را به دقت بخوانید، این تست ۹۹ درصد صحت را در روز قطع پریودی نشان می دهد. اگر پریودی شما چهارشنبه است، روز پنج شنبه روز قطع پریودی خواهد بود.
در مطالعات تحقیقاتی، جایی که مقایسه مقدار hCG تشخیص داده شده در تست می باشد، دقت تست فقط ۴۶ تا ۸۹ درصد است. در یک مطالعه نشان داده شده است که تنها ۸۰% آزمایشات حاملگی نتیجه مثبت در روز ۲۸ پریودی نشان می دهند.

 

 

مزایا و معایب زود انجام دادن تست بارداری

 

آیا وسوسه می شوید آزمون را قبل از اینکه پریودی به تاخیر بیفتد انجام دهید؟

 

مزایای انجام دادن زودهنگام تست

شانس بسیار کمی برای رسیدن به نتیجه مثبت، تسکین استرس های دو هفته ای انتظار

 

معایب انجام دادن زودهنگام تست

• احتمال زیاد در نتیجه منفی کاذب
• احساس ناامیدی در صورت دریافت نتیجه منفی
• از دست دادن پول (هزینه تست ۱ تا ۱۸ دلار برای هر تست)
• اگر نتیجه مثبت باشد، احتمال تشخیص سقط جنین در صورت انجام ندادن زودهنگام تست وجود دارد.
• با تزریق hCG مانند Ovidrel نتیجه دقیق نیست

 

بهترین تست زودهنگام بارداری و چه روزی بیشتر احتمال دارد که به نتیجه برسید

با توجه به تحقیقات انجام شده، بهترین آزمایش بارداری در بازار The First Response Early Result یا FRER. این تست ها دستی هستند و دیجیتال نیستند بنابراین دقت کمتری دارند.

 

در ادامه نتایج مطالعات در خصوص دقت انجام تست زودهنگام ذکر شده است:

• یک روز بعد از پریودی مورد انتظار: صد درصد
• روز پریودی مورد انتظار: ۹۶ درصد
• یک روز پیش از پریودی مورد انتظار: ۹۳
• دو روز پیش از پریودی مورد انتظار: ۸۱ درصد
• سه روز پیش از پریودی مورد انتظار: ۶۸ درصد
• چهار روز پیش از پریودی مورد انتظار: ۴۲ درصد
• پنج روز پیش از پریودی مورد انتظار: ۳۳ درصد
• شش روز پیش از پریودی مورد انتظار: ۲۵ درصد

 

چگونه این آمار با مارک های دیگر مقایسه می شود؟

با توجه به مطالعات مشابه، آزمایش های دستی E.P.T تنها ۵۳٪ دقت در روز پریودی مورد انتظار دارد. تست The First Response Early Results در سه روز قبل از پریودی مورد انتظار دقت بیشتری نسبت به E.P.T. در روز مورد انتظار نشان می دهد.
زمان مناسب برای انجام تست بارداری روز بعد از پریودی مورد انتظار است. اگر نگران نتیجه هستید انجام زودتر تست بی فایده است.
پیش از انجام آزمایش با خود فکر کنید از منفی بودن نتیجه چه حسی پیدا می کنید. اگر نتیجه منفی شما را آزار نمی دهد آن را انجام دهید. اما اگر نتیجه منفی باعث ناراحتی شما می شود و هزینه ای نیز به شما تحمیل می کند که آزاردهنده است تا پس از پریودی مورد انتظار صبر کنید.

 

 

 

 

آزمایش fbs در بارداری

 

دیابت چیست ؟

ديابت اختلالي است که در آ‌ن سازگاري بدن با ميزان قند خون تغيير مي‌کند.

 

۲ نوع دیابت داریم:

ديابت نوع اول : معمولا در افراد جوان رخ مي‌دهد پانکراس يا لوزالمعده قادر به توليد انسولين کافي نيست.
ديابت نوع دوم : شايع تر است و بیشتر کودکان و بزرگسالان را مبتلا مي‌کند. در ديابت نوع ۲ ، بدن نسبت به انسولين مقاومت مي‌کند.

اگر فردی قبل از بارداری دچار دیابت بوده ، یک “دیابتی باردار” محسوب می شود.
اما اگر برای اولین بار در بارداری دچار افزایش قند خون شود ، یک خانم باردار مبتلا به “دیابت بارداری” است .

 

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری به شرایطی گفته می شود که افزایش سطح گلوکز خون برای اولین بار در طی دوره بارداری تشخیص داده می شود. این تعریف ، شامل مادرانی که قبل از بارداری دیابت دارند ، نمی شود. شیوع دیابت بارداری ، تقریبا ۴% است. در افراد مبتلا به دیابت بارداری ، رشد جنین معمولا بیش از حد معمول خواهد بود . خصوصا اگر کنترل روی بیماری انجام نشود .

 

علت دیابت باردای

دلیل مشخصی برای دیابت بارداری شناخته نشده است . ولی وجود برخی مسایل ، به تشخیص سریع دیابت بارداری کمک می کند. با توجه به عوارضی که دیابت برای مادر و جنین می تواند داشته باشد ، پیشگیری و کنترل دیابت در طی دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد .
تقریبا در اکثر زنان به دلیل تغییرات هورمونی ای که در طی بارداری ایجاد می گردد درجاتی از اختلال در عدم تحمل گوکز مشاهده می گردد. یعنی سطح گلوکز خون آنها افزایش می یابد .(اما این افزایش به حدی نیست که بتوان به آن دیابت گفت).
اما بدن مادر باردار برای جلوگیری از افزایش قند خون مجبور می شود انسولین بیشتری تولید کند تا گلوکز را از داخل خون ، به درون سلول ها منتقل کند. حال ، اگر لوزالمعده ی مادر ، نتواند انسولین را به میزان کافی ترشح کند، مقدار قند خون افزایش می یابد و در نهایت منجر به بروز دیابت بارداری می گردد.

 

 

عوارض دریک مادر ” دیابتی باردار “

دیابت مادر ، می تواند برای روی رشد و نمو جنین در طی بارداری اثر داشته باشد.در اوایل بارداری ، دیابت مادر می تواند منجر به نقص های مادرزادی و افزایش خطر سقط جنین گردد.قند خون و کتون ها که در خون مادر با غلظت بیش از حد طبیعی وجود دارند، از جفت می گذرند و وارد بدن جنین می شوند و احتمال تولد نوزاد با نقایص مادرزادی را افزایش می دهند. بنابراین کنترل درست قند خون پیش از دوران بارداری بسیار مهم است.
در طول ۶ هفته اول بارداری، اندام های جنین شکل می گیرند. قند خون بالا در طول این هفته ها بر رشد اندام های جنین اثر می گذارد و می تواند سبب ایجاد نقایص مادرزادی شود.
به دلیل افزایش میزان قند خون جنینی، لوزالمعده جنین، انسولین بیشتری می سازد، ولی بعد از تولد نوزاد، توقف ترشح انسولین در بدن او مشکل است. بنابراین ممکن است سطح قند خون نوزاد، پایین بیفتد.

 

 

عوارض در مادر مبتلا به ” دیابت بارداری”

اما وجود دیابت بارداری ، در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم ، می تواند منجر به تغذیه بیش از حد (رسیدن بیش از حد گلوکز به جنین) و رشد زیاد از حد جنین شود. این جنین ها غالبا رشد شانه و سرشانه شان بطور غیر معمول بزرگ است و این زمینه ای برای زایمان سخت و گیر کردن شانه های جنین است .
به علاوه وقتی گلوکز فراوان در دسترس جنین داخل رحم باشد، جنین مجبور است تولید انسولین خود را افزایش دهد. در نتیجه ، پس از زایمان ، سطوح بالای انسولین را داریم …اما دیگر آن منبع غنی گلوکز (مادر ) را نداریم !! اتفاقی که ممکن است بیفتد ، افت شدید قند خون در نوزادِ تازه متولد شده می باشد .به همین دلیل ، شروع تغذیه در این نوزادان اهمیت ویژه ای دارد . ضمن اینکه چکاپ های مکرر قند خون برای این نوزادان انجام می شود .
چه کسانی بیشتر در معرض دیابت بارداری هستند ؟
عوامل زیر خطر ابتلا به دیابت بارداری در طی دوره بارداری را افزایش می دهند:
داشتن اضافه وزن قبل از بارداری( ۲۰% و یا بیشتر از وزن ایده آل)
نژاد های خاص
وجود قند در ادرار
اختلال تحمل گلوکز و اختلال در گلوکز ناشتا ( در این شرایط سطوح گلوکز خون بالا است ولی به حدی بالا نیست که بتوان آن را دیابت در نظر گرفت. به این حالت مرحله قبل از دیابت گفته می شود)
سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت
سابقه تولد نوزاد بیش از ۴ کیلوگرم در گذشته
سابقه تولد نوزاده مرده در گذشته
سابقه ابتلا به دیابت بارداری در بارداری گذشته

 

 

تشخیص ” دیابت بارداری” و ” دیابتی های باردار “

سازمان جهانی بهداشت و کارگروه مطالعات بارداری انجمن بین المللی دیابت ، در سال ۲۰۱۳ تست یک مرحله ای (GTT دو ساعته با ۷۵ گرم گلوکز) را رسما برای غربالگری و تشخیص دیابت بارداری توصیه نمود :

 

۱٫ ابتداری بارداری

برای تمام خانمهای باردار ، در اولین ویزیت بارداری ، آزمایش قند خون ناشتا (FBS) درخواست می شود .
تفسیر به صورت زیر است :
قند ناشتا کمتر یا مساوی ۹۲ : نرمال
قند ناشتا ۹۳ تا ۱۲۵ : پره دیابتیک – در این افراد ورزش و اصلاح رژِم غذایی توصیه می شود .
قند ناشتا بیشتر یا مساوی ۱۲۶ : دیابت – در این صورت آزمایش تکرار می شود و اگر در آزمایش دوم نیز عدد بیشتر یا مساوی ۱۲۶ بود ، فرد دیابتیک می باشد و نیاز به درمان دارد .

 

۲٫ هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداریآزمایش بارداری

با انجام آزمایش اول ، افراد دیابتیک مشخص شده اند .
حالا برای غربالگری دیابت بارداری ، در این زمان از بارداری (هفته ۲۴ تا ۲۸) ، برای تمام خانمهای بارداری (طبیعی و پره دیابتیک) ،
تست تحمل گلوکز خوراکی ۲ ساعته با ۷۵ گرم گلوکز (OGTT) درخواست می شود . تفسیر آن به این صورت است :
قند خون ناشتا (FBS) بیشتر یا مساوی ۹۲ میلیگرم در دسی لیتر : غیر طبیعی
قند خون یک ساعته بیشتر یا مساوی ۱۸۰ میلیگرم در دسی لیتر : غیر طبیعی
قند خون ۲ ساعته ، بیشتر یا مساوی ۱۵۳ میلیگرم در دسی لیتر : غیر طبیعی
برای تشخیص دیابت بارداری ، حداقل یکی از موارد بالا باید مختل باشد . که در این صورت ، مشاوره غدد توصیه می شود .

 

نکات مهم جهت انجام آزمایش غربالگری دیابت در بارداری

 

• – نمونه گیری باید صبح و پس از حداقل ۸ ساعت ناشتا بودن تهیه شود.
• – رژیم غذایی به مدت ۳ روز قبل از آزمایش ، کاملا نرمال و آزاد باشد . فعالیت بدنی تان نیز در حد معمول باشد .
• – ۷۵ گرم گلوکز آنهیدروز ، که در ۳۰۰ میلی لیتر آب حل شده ، باید در عرض ۵ دقیقه نوشیده شود .

 

 

کنترل دیابت در بارداری

برای کنترل دیابت بارداری اقدامات به شرح زیر توصیه می شود:
پایش منظم سطح قند خون در طی روز (در مراحل اولیه توصیه می گردد که ۴ بار در روز قند خون را با دستگاههای اندازه گیری قند خون کنترل نمایید: قبل از صبحانه و ۲ ساعت پس از هر وعده غذایی، برخی مواقع پایش قند خون قبل از همه وعده های غذایی نیز ممکن است لازم گردد. البته بعد از طی مرحله حاد نیاز به این میزان اندازگیری نخواهد بود)
بررسی ادرار به منظور وجود کتونها (یک نوع اسید که وجود آن در ادرار نشان می دهد دیابت شما تحت کنترل نمی باشد)
از رهنمودهای غذایی ای که پزشک معالجتان به شما دستور داده است ، پیروی کنید . نظم غذایی یکی از مهمترین موارد در کنترل قند خون در طی ساعات روز خواهد بود. بر همین اساس از شما خواسته می شود تا دریافت کالری تان را در چند نوبت در طی روز توزیع کنید.
پس از کسب اجازه پزشک معالجتان، فعالیت بدنی و ورزش داشته باشید. داشتن پیاده روی به طور منظم در کنترل سطح قند خون بسیار مفید خواهد بود. برای جلوگیری از بروز عوراض در تعیین و نوع فعالیت بدنی حتما با پزشکتان مشورت نمایید.
روند افزایش وزنتان را بررسی کنید. در افرادی که بارداری را با چاقی و افزایش وزن آغاز می نمایند این میزان افزایش وزن بویژه در صورت ابتلا به دیابت بارداری باید حداقل باشد.
در صورت تجویز پزشک ، انسولین مصرف کنید . انسولین تنها داروی دیابتی است که مصرف آن در طی بارداری در صورت عدم کنترل قند خون توصیه می گردد.
افزایش فشار خونتان را کنترل کنید.

 

 

پایش قند توسط خود بیمار

پایش سطح گلوکر خونتان در طی دفعات معین در طی روز به شما کمک می کند تا تخمین بزنید که آیا الگوی رژیم غذایی و فعالیت بدنی ای که دارید برای کنترل سطح قند خون شما مفید است و یا نیاز به تجویز انسولین اضافی برای حفظ رشد و نمو صحیح در فرزندتان می باشد. پزشک معالجتان از شما خواهد خواست که گزارش های ثبت مصرف غذای روزانه خود را حفظ کنید و نیز از شما خواهند خواست که با ثبت مصرف قند و شکر خانگی خود، از مصرف بی رویه قندهای ساده پرهیز نمایید.
پایش قند خون شما شامل مراحل پیچیده ای نخواهد بود: با ایجاد خراش ظریف در نوک انگشتتان با یک ابزار نوک تیز ( لانست: ابزاری شبیه یک سوزن کوچک و نوک تیزکه دردی را برای شما به همراه نخواهد داشت) و چکاندن یک قطره خون بر روی صفحه باریک تست و استفاده از یک گلوکو متر ( ابزار پایش گلوکز خون ) می توانید میزان قند خون خود را براحتی تعیین نمایید. نتایج را در دفترچه گزارش روزانه خود ثبت نمایید و سپس ابزار های یکبار مصرف استفاده شده را ( سر سوزن و صفحه تست ) را دور بریزید ( در یک حفاظ یا قوطی پلاستیکی محکم و مناسب). در هنگام مراجعه مجدد به پزشکان دفتر ثبت قند خون خود را به همراه داشته باشید. بر آن اساس پزشک شما خواهد توانست قند خونتان را ارزیابی کند که آیا گلوکز خون شما به خوبی کنترل شده است و یا خیر و نیز می تواند تخمین بزند که آیا نیاز به ایجاد تغییراتی در برنامه درمانی شما هست و یا خیر؟

 

 

آیا می توانم زایمان طبیعی داشته باشم؟

اشخاصی که همیشه قند خون شان را نزدیک به مقادیر طبیعی حفظ کرده اند و رشد جنین و وضعیت بارداری خیلی تحت تاثیر قرار نگرفته است و وزن جنین نرمال است ، منعی برای زایمان طبیعی نخواهند داشت .

 

 

پس از زایمان چه اتفاقی می افتد؟

دیابت شما احتمالا برطرف خواهد شد و قند خون شما احتمالا به سطح طبیعی باز خواهد گشت. چنان چه انسولین مصرف می کردید، به احتمال زیاد دیگر نیازی به آن نخواهید داشت، با این حال پزشک شما می بایست قند خون شما را چک کند تا از طبیعی شدن آن اطمینان حاصل نماید. زنانی که دیابت بارداری را تجربه می کنند، بعد ها در معرض خطر بسیار بالاتری برای ابتلا به دیابت “معمول” قرار دارند. شما می بایست تا آخر عمر هر چند سال یکبار از نظر دیابت بررسی شوید.
ديابت بارداري معمولا بعد از زايمان از بين مي‌رود، اما ممکن است در بارداري‌هاي بعدي، مجددا نمايان شود يا ممکن است در سال‌هاي بعد، فرد را مستعد ابتلا به ديابت نوع دوم کند.

 

 

توصیه های بعد از زایمان

تمام خانمهایی که در بارداری ، مبتلا به ” دیابت بارداری ” بودند ، باید به منظور کشف دیابت ِ پایدار ، در هفته های ۶ تا ۱۲ پس از زایمان ، تست تحمل گلوکز خوراکی با ۷۵ گرم گلوکز(OGTT) را انجام دهند . نمونه خون یک بار ناشتا و یک بار ۲ ساعت پس از مصرف ۷۵ گرم گلوکز انجام می شود . تفسیر آن به این صورت است :
قند خون ناشتا کمتر مساوی ۹۹ : طبیعی
قند خون ناشتا ۱۰۰ تا ۱۲۵ : پره دیابت
قند خون ناشتا بیشتر مساوی ۱۲۶ : دیابت

قند خون ۲ ساعته : کمتر از ۱۴۰ : طبیعی
قند خون ۲ ساعته : ۱۴۰ تا ۱۹۹ : پره دیابتیک
قند خون ۲ ساعته : بیشتر یا مساوی ۲۰۰ : دیابت

در افراد پره دیابتیک ، اصلاح سبک زندگی ، انجام ورزش ورژیم غذایی توصیه می شود . گاهی ممکن است متفورمین تجویز شود.
در افراد دیابتیک ، باید مشاوره غدد و درمان دیابت انجام شود .

آزمایش بارداری
چقدر خوب بود؟